Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Stefan62 skrev:Dags för kamremsbyte - det finns många trådar om detta, men...

Räcker det att byta kamrem för ett antal tusenlappar eller ska alla andra remmar samt vattenpump också bytas?
Jag hade bytt vattenpump, rulle, kamrem, multirem i samma veva. Det är några få kronor/månad extra om du slår ut det på miltalet och antal år
av Stefan62
Knatch skrev:

Räcker det att byta kamrem för ett antal tusenlappar eller ska alla andra remmar samt vattenpump också bytas?
Jag hade bytt vattenpump, rulle, kamrem, multirem i samma veva. Det är några få kronor/månad extra om du slår ut det på miltalet och antal år
Ok, tack för råd!

Är det ok med vilken verkstad som helst eller ska man ta det med Volvo?
av Knatch
Stefan62 skrev:
Knatch skrev:

Ok, tack för råd!

Är det ok med vilken verkstad som helst eller ska man ta det med Volvo?
Jag hade lämnat in den på volvo eller en likvärdig verkstad. Speciellt om jag inte har kunskaper så att jag kan kontrollera vad exakt dom har gjort.
Åter igen så är det inte många kronor extra om du slår ut det på antal mil som du kommer avverka med din bil. Sen är s60 väldigt lätt att byta kamrem på till skillnad från vissa vw, citroen för att inte tala om renault där man måste ta ner halva motorn.
Kamremssats och multirem går på cirka 1500-2000kr med vattenpump. Arbetet cirka 2000-2500. Slå ut det på 12000mil delat på 1500mil/år eller hur mycket du nu kör varje år, och dela kostnaden på 8år så ser du vad du får betala per månad.
Visst är det en stor summa att betala på en gång, men nånstans får man överväga bekvämligheten med egen bil mot att åka kollektivt. Det är upp till dig men jag har slutat lämna in min bil på runthörnet verkstad för i slutändan så blir det dyrare då dom flesta fuskar och är allmänt efterblivna.
Jag har dumsnålat EN gång och fick äta det ganska direkt.

Bytte termostat på en 850 pendlarbil och köpte den nya på biltema.
Hade 190km resa och blev stående efter halva vägen pga otät packning (konstruktionsfel) mellan termostathuset och locket. Blev sura miner när jag kom fram till jobbet 3 timmar senare och förlorad inkomst. För att inte tala om stressen att ringa upp alla mina kunder och boka om allt arbete.
Jag gör inte om det och jag skiter i om det är biltema, mekonomen eller vad det är. En termostat byter man kanske vart 4e år och det skiljer 30-40kr mellan biltemas och "volvo orginal". Det är 10kr/år och mindre än 1kr/månad och då vet jag att den fungerar...
av Stefan62
Tack!

Gillar Ditt upplägg och resonemang!

En ytterligare kort fråga - blinkerslampor fram...för mig helt omöjligt att byta själv...hur gör Du?
av RonniePersson
mortimer skrev:
SBergdahl skrev:Övre+undre motorfäste går på 7-800 tillsammans från skruvat. Mycket lätta att byta båda två.

Men med de sträckorna per dag borde väl en diesel kunna vara ganska lönsam?
Jo, har kikat på en diesel också men då har vi dieselpartikelfiltret som är en dyr historia när det ska bytas.
Heter väl på Volvospråk att det inte behöver bytas men det ger jag inget för. Lite dålig koll på när man behöver byta det om det är kring 16.000mil
I Volvos serviceschema står det att partikelfiltret ska bytas vid 24000 mil på Volvo S60/V70 2,4 D och D5 från 2006 och nyare.

När jag servade bilen vid (Volvo V70 2,4 D 2006:a) 24000 mil frågade jag mekanikern om det skulle bytas nu. Men han sa att det byter man inte förrän det behövs. Nu har bilen gått strax 28 000 mil, och jag har aldrig fått upp något meddelande om att "sotfilter fullt". Jag kör nästan enbart landsvägskörning och har så gjort sedan jag jag köpte bil 2012. Då hade den rullat 17000 mil. Den förra ägaren hade den först som tjänstebil och 4-5000 mil per år, och sedan som privatbil och körde då 2000 mil per år. Jag kör nu 2500 mil per år.

Mvh Ronnie
av Knatch
Stefan62 skrev:Tack!

Gillar Ditt upplägg och resonemang!

En ytterligare kort fråga - blinkerslampor fram...för mig helt omöjligt att byta själv...hur gör Du?
Tack själv :)

Den vänstra (förarsidan) går att byta efter lite krångel men den högra gav jag upp på.
Jag sökte på youtube efter hur strålkastaren demonterad, fick upp nåt klipp där någon skulle byta strålkastarens torkarmotor. Jag tog med mig ipaden ut på parkeringen och fick då loss strålkastarna enkelt. Det är några bultar som du ska lossa med en 10hylsa om jag mins rätt. Jag passade på att göra rent båda strålkastarna vilket tog en lördag eftermiddag och 2 koppar kaffe :)
av Knatch
RonniePersson skrev:
mortimer skrev:
SBergdahl skrev:Övre+undre motorfäste går på 7-800 tillsammans från skruvat. Mycket lätta att byta båda två.

Men med de sträckorna per dag borde väl en diesel kunna vara ganska lönsam?
Jo, har kikat på en diesel också men då har vi dieselpartikelfiltret som är en dyr historia när det ska bytas.
Heter väl på Volvospråk att det inte behöver bytas men det ger jag inget för. Lite dålig koll på när man behöver byta det om det är kring 16.000mil
I Volvos serviceschema står det att partikelfiltret ska bytas vid 24000 mil på Volvo S60/V70 2,4 D och D5 från 2006 och nyare.

När jag servade bilen vid (Volvo V70 2,4 D 2006:a) 24000 mil frågade jag mekanikern om det skulle bytas nu. Men han sa att det byter man inte förrän det behövs. Nu har bilen gått strax 28 000 mil, och jag har aldrig fått upp något meddelande om att "sotfilter fullt". Jag kör nästan enbart landsvägskörning och har så gjort sedan jag jag köpte bil 2012. Då hade den rullat 17000 mil. Den förra ägaren hade den först som tjänstebil och 4-5000 mil per år, och sedan som privatbil och körde då 2000 mil per år. Jag kör nu 2500 mil per år.

Mvh Ronnie
Ja det är ju just vad det heter, ett sotfilter. Och kör man korta sträckor utan att bilen får gå riktigt varm så kan du nog ta död på sotfiltret betydligt tidigare än 24.000mil
Användarvisningsbild
av SRT
Som tidigare ägare av en S80 med 140hk motor så är den tyvärr rent för klen för både S80 och S60.Att den sedan drar mer bensin än motorstarkare versioner under normal körning är ju också lite tokigt.
av Knatch
SRT skrev:Som tidigare ägare av en S80 med 140hk motor så är den tyvärr rent för klen för både S80 och S60.Att den sedan drar mer bensin än motorstarkare versioner under normal körning är ju också lite tokigt.
Ja den motorn är helt värdelös.
2.5 glt var helt ok på gamla 850

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]