Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mycket bra inlägg ovan mig om hur man sätter tillbaka bromsbandet, jag tror mest på det felet på TS låda.

För övrigt.

Har spolat flertalet mycket smutsiga automater och aldrig fått detta problem att dom skulle paja av det.
utan tvärt om alltid med resultatet att dom börjat fungera korrekt igen och gå fint utan slirningar och huggande växlar, eller friläges växlingar.
Dock brukar jag börja med ett par små byten av oljan för att den ska få gå över på ny olja stegvis.

Men i alla fall.
Så behöver ju inte bero på just att det är ny olja kan ju faktiskt vara så att de bara råka bli fel just då på lådan. eller att man rört fel skruv. Mycket mycket big no no att röra skruvar på utsidan av en automat som man inte vet vad det är till. Kan sluta med att hela lådan slutar fungera på att bara skruva ett halv varv om det är fel skruv. (har råkat ut för det en gång när vi skulle justera banden på en automat trots instruktioner på hur det skulle göras gick det åt skogen efter ett halvt varv, troligen bandet som hoppa av eller gick av, var en sliten låda från början)

Samma att köra en automat utan olja kan också sluta med tråkigheter. bör undvikas.

Men jag brukar säga vet man att man har en mycket smutsig automat som inte är bytt olja på över 20 tmil byt bara lite i taget först innan hela spolas. Som extra försiktighets åtgärd. Brukar göra så själv.

Vad ska du göra nu.
Nu antar jag att du inte rört något på utsidan av lådan eller kört den utan olja. Samt har korrekt oljenivå i den.
Skulle rekommendera att gå vidare med att kolla fel koderna i din bil. För att se vad dom säger.

Skulle jag gissa och ovanstående inte gjort rört fel skruv på utsidan till bromsband. Är det smuts i en solinoid som gör att 3 an inte vill gå i. (se videos från usa hur man fixa det på youtobe)

Lycka till.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Vänligen fokusera på att hjälpa TS och inte på vilka fel som gjorts tidigare
Bör tillägga att just tf80 är känslig på hur man fyller dom

man måste fylla lådan med motor igång dvs via den stora torx55 som sitter på ovansidan lådan

och när motorn är igång så skall man släppa den lilla torx 35under lådan som sitter i ett nivårör

vänta tills det börjar rinna över och sätt tillbaka när det slutar droppa

är det en aw55 och den stora 6kantpluggen på ovansidan är lossad då har man lite problem dock inte något som är omöjligt

det är en plugg som håller bromsband inne i lådan och man får då antingen hålborra och pilla den rätt eller klyva lådan
annars fylls den via stickan som sagts tidigare

slå mig gärna en signal så kan jag berätta lite mer ingående då jag jobbar med dessa rätt ofta
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]