Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bjorn.Waring
Slänger in en fråga åt min svåger som har en V70N-02 D5 (163hk)
När han skall starta denna så klickar bara starten. OBS, endast vid kallstart!
När motorn är varm så startar den utan problem.
Han har bytt glödstift men det blev ingen skillnad.
Känns lite skumt att den inte ens slår till på startmotorn eller känner den av på nåt sätt att typ bränslet inte räcker till?
av Kena
Hur vet ni att den startar bra när den är varm?? den är väl kall nu när den inte startar.
Användarvisningsbild
av #27
Kommer de ström fram till den lilla kabeln på startmotorn när den inte startar???

Och hur får du igång den när den är kall? (spinger, starthjälp...)
av ted.k
Skulle tippa på att det är solinoiden, om det inte är något fel på kablarna
Men du behöver nog se över startmotorn, inte ovanligt att dom går sönder
Användarvisningsbild
av Bothner
Låter också som ett defekt batteri som inte har tillräckligt med kräm just efter några timmars avstängdhet. Efter körning så kan det ha fått precis så mycket laddning att det fungerar en kort stund.
Hur mycket har bilen gått och har ni kollat syranivån i batteriet?
Mina taxibatterier har i snitt fått bytas efter 1 år 8000 mil! Men det är förståss mycket start stopp som sliter på dom.
Användarvisningsbild
av Dan.Waring
tipsa din svåger om att han måste rengöra kardantuneln varanan ojämn vecka torsdag är bästa dagen... :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Kolla batteriet som nån skrev
Användarvisningsbild
av Bjorn.Waring
Får be att han kollar batteriet.

det som är mest skumt är ändå att den "klickar" i starten 6-7 gånger men sen startar klockrent...
Användarvisningsbild
av greeeken
Bjorn.Waring skrev:Får be att han kollar batteriet.

det som är mest skumt är ändå att den "klickar" i starten 6-7 gånger men sen startar klockrent...

Låter som om batteriet inte kan ge tillräkligt me ström så att startmotorn kan snurra runt.
Kan vara oxodering på batteriets poler med mera.
av S80D5-02
Det hände mig en gång med varm motor. En föredetta volvomek sa att det kan bero på damm/skit från kolen i startmotorn som kortsluter på nåt sätt. Om man håller kvar startnyckeln i startläge en bra stund så bränner det bort skiten och det går att starta. Det funkade för mig den gången i alla fall. Har inte hänt sen.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]