Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halla
hej. min låda betedde sig likadant i min bil för ett tag sen och trodde att det var B4-locket också som jag läst här inne. det visade sig att oljan va bränd så de spolade lådan och nu går den klockrent igen.
oljan bör/ska juh inte va bränd i din men man vet aldrig.
av LJN
Carman: Du ska börja och arbeta med reklamationsfrågor på Volvo, då kommer kunderna känna sig väl mottagna och bemötta 8)

Gott Nytt År på dig Carman, vi fortsätter debatten nästa år!
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:Carman: Du ska börja och arbeta med reklamationsfrågor på Volvo, då kommer kunderna känna sig väl mottagna och bemötta 8)

Gott Nytt År på dig Carman, vi fortsätter debatten nästa år!
jag för står inte resonemanget. du kan inan du köper bilen läsa dig till vad som kommer att ersättas av garantin & hur länge garantin räcker.

trots detta så går volvo i väldigt många fall in o hjälper till o betalar, fast garantin gått ut, o ändo är du misnöjd.

om det visarsig att man är missnöjd trots att volvo betalar, så har ju volvo inget för att dom hjälper till o då kommer dom att sluta hjälpa till o bli lika hårda som dom övrig bilmärkena
av Thomas J
var sitter det där locket nånstans och vad kostar det??
av JK24T
Tror det är det stora svarta locket på framsidan av lådan.

- Johan
Användarvisningsbild
av CarMan
B4-locket sitter snet framåt uppot om du tittar in ovanför vänster drivaxel.

5cm i diameter & har ett stort gjuter plus överhela locket, detta sitter fast med en låsring.
vid byte trilar det ut en plunch & en fjäder, så se till att dom inte blir förstörda.
av JK24T
Tid är bokad för kontroll/byte av B4 lock.
Min transmission ligger innom ramen för den serie som har problem med just B4 locket.
Ventilpacketet byttes på garanti för 3 år sedan som man får väl hålla tummarna för att det är locket.

- Johan
av 850-Mange
JK24T skrev:Tid är bokad för kontroll/byte av B4 lock.
Min transmission ligger innom ramen för den serie som har problem med just B4 locket.
Ventilpacketet byttes på garanti för 3 år sedan som man får väl hålla tummarna för att det är locket.

- Johan
Vilka bilar är det egentlligen som ligger inom ramen för serien som skulle kunna få detta problem? Har en MY04 som är tillverkad tidigt -03 och som jag upplever tex slirar ibland mellan 2:an och 3:an. Skulle denna bil kunna ha den gamla typen av lock tro?
av JK24T
Leta runt på nätet !
Jag har inte kvar uppgiften om serieintervallet, bytte till en S80N 3,2 så det innebär väl nya överaskningar.
Din lokal Volvo "stealer" kan nog plocka fram uppgiften enkelt.

Kolla t.ex här:
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=56209&page=2

Citerar:
Found this whilst hunting round -

Item TNN43-37-2003-02-25
Relevance 85.10%
Summary NO: 43-37 DATE: 2-25-2003 MODEL: MY 2001-2002 S60, V70, V70 XC SUBJECT: Shift Quality Issues due to B4 Servo Cover Failure, 2-3 upshift harshness or flare TRANSMISSION SERIAL NUMBER: The first 3 digits of the serial number on the affected transmissions will be between 01C (March 2001) and 01L (December 2001). 10. Installation: If the piston and spring do come out of the transmission, clean them with transmission fluid and re-install them with the new cover as shown here.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]