Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
C.W. skrev:jbl.
:roll:
Kostar nu ~70 spänn litern.
Är lite frågande om kvalite'n på RS.
Edge kostar 90 spänn litern + frakt och den skall ha samma kvalite som RS.
Vilken borde man välja?? :???:
Varför är du frågande till deras kvalite???
Jag hade kört på RS o kommer göra det när de blir dags
Användarvisningsbild
av C.W.
Inte i negativ bemärkelse, då bägge har API SM som är högsta.
Men EDGE skall ju vara lite extra, så jag undrar bara om man inte borde investera i EDGE.
Kostar inte så mycket mera. (I)
av jbl
Ja priserna har sänkts lite sedan jag handlade.

Men RS 0W40 är en mycket bra helsyntetisk olja. Den är kanske något sämre än Edge 0W40 om man ska gå på Castrols info.

Tillverkingen av RS 0W40 ska utgå och bli helt ersatt av Edge 0W40.

Vet ej vad som skiljer då Castrol inte gärna avslöjar sina recept. Men man kan gissa på att Edge 0W40 bidrar med mindre nedskräpning av t.ex katalysatorn och lambda sonder samt att emissioner blir bättre pga formuleringen. Skillnaden för oss normal bilister torde vara minimal. Men i ett lab kan man säkert se skillnad.

Just RS 0W40 har jag alltid tidigare använt mig samt BP:s Visco 7000 0W40. Det skulle kunna vara så att nuvarande RS 0W40 har Visco 7000 0W40 innehåll då BP äger Castrol. Specarna ser misstänkt så ut.

Det skulle då kunna vara i Edge 0W40 en något förbättrad variant av orginal RS 0W40.

Men detta få vi aldrig bekräftat av Castrol skulle jag kunna tro.

Men nuvarande RS 0W40 API SM är en mycket kompetent olja och byter man den en gång om året eller vår och höst som jag gör så kommer motorn samt vevhusventen att vara mycket glada.

Det är mycket bättre att köra på RS 0W40 om man byter vår och höst än om man byter en gång om året och kör på Edge 0W40.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]