Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Är det någon som har ägt både 960 och S80, -99 till -02 (eller kört båda rätt mycket)? Det är ju svårt att bilda sig en uppfattning på en liten provkörning bara...

Hur är skillnaden i komfort? Jag tänker mig att glida fram längs vägen tyst, mjukt och fint...

Jag velar lite mellan en 960 och en s80...

Man åker som en kung i 960 (har haft 2 st), men ryktena säger att s80 är minst lika bra. Någon som vet om det är sant?
Nyare är ju inte alltid bättre, min gamla 960 -91 gick mjukare och tystare än föräldrarnas nya (-02) V70.

Man kan ju inte komma ifrån att s80 är lite modernare i både kaross och interiör och förmodligen i säkerhet. Men 960 är ju jäkligt prisvärd!
Användarvisningsbild
av RichardB
Familjen har haft både 960 2.5 och S80 2.9..

Nu var det länge sedan vi hade 960in och det som jag minns av den va att den va verkligen bekväm att åka omkring med, väldigt mjuk etc, du vet ju själv :D.

Vi bytte från 960 til s80 och jag kan bara säga att min totala känsla var att allt blev helt plötsligt mycket bättre, känns som om det är generationsskifte mellan dessa bilar, det är två helt olika volvobilar.

Edit: 960in kändes skumpigare men tycker inte att s80 har sämre långvägskomfort för det, känns snarare stabilare på vägen.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Hellu.

Jag gick från 960 3.0 till S80 T6.

Det var ett bra steg uppåt. Känslan på bil, tystnad, kvalite.

Jag gillar att det inte låter och knäpper från inredningen, man kan
ligga i 140-250 och ändå föra ett samtal på normal nivå.

S80 glider fram över vägbulor och hålor på ett sätt 960n inte var i
närheten av.

Sen hade 960n ett härligare motorljud och bakhjulsdrift, och
det saknade jag ibland. Men det finns så mycket
fler fördelar med S80.

Idag får du ju en jäkligt fin T6:a för 70-80kkr
Användarvisningsbild
av dicklund2
oK, då är det väl en s80 jag ska ha då, jag provkörde en idag för första gången och var väl inte såååå imponerad, men visst gick den bra och det är svårt att få en helhetsbild på 10 minuters provkörning.

Jag skulle gärna köpa en T6 om det inte vore för att jag pendlar med den och tänkt åka lite billigt också. Jag har även fått för mig att den vanliga 2,4 är förhållandevis "billig" att serva men att de andra inte är det. Jag tittade även på en 2,5T idag kanonfin, men tom. säljaren sa åt mig att det inte var något att ha om man var lite rädd om pengarna :roll:

Det blir nog 140 eller 170 hk, förhoppningsvis automat, det är ju 5 stegs automat och jag inbillar mig att skillnaden är liten i förbrukning när man väl fått upp farten...
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Är det inte svårt att jämföra sexan i 960 mot en femma i s 80?
men en t6 drar ju inte mer bränsle än en 960 3.0!
landsväg=0.78
blandad körning=1.2
Användarvisningsbild
av dicklund2
jodå, jämnför man förbrukningen mellan T6 och 960 så är nog t6 likvärdig eller något bättre, men 960 är billigare i inköp -> mindre värdeminskning, samt att de flesta delar är billigare. Vilket gör att man kan acceptera en högre förbrukning mot en vanlig 140/170 s80. Med T6 så försvinner den fördelen.

Edit: prestanda på motorn kommer i andra hand, åkkomfort och ekonomi är viktigare. En vanlig S80 är ju inte så trött ändå, fullt körbar om man säger så.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]