Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PoloPrinsen
Hej!!

Tänkte köpa en s60 diesel. Årsmodell 04-06.

Vad tycker ni att man ska lägga lite extra slantar på för att få med i sitt köp? Vad ska man se upp med för fallgropar? Standardfel och garantiåtgärder etc som man bör veta om och kolla upp så att allt är tipptopp!?

Siktar på en med manuell låda för att komma billigare undan och för att spaceball ju ser så läckert ut.. ;-)
Är det stor skillnad på de olika stereoalternativen?

Hur mycket drar de tre olika motorerna på landsväg och i stan, volvo redovisar ju bara blandad körning!

Blir köp i i sverige, antingen privat eller av handlare.

Har Polo sdi -98 nu så i princip alla s60 blir ju ett rejält steg upp.. hehe ;-)

Mvh PoloPrinsen.
av Arne
Jag har själv en S60 D5 -02:a. Den har manuell låda. Att tänka på är bl,a. Timer till dieselvärmaren är bra att ha. Den går på ca. 0.5l/mil i långkörning och 0,6l/mil blandad körning. Något mer på vintern eftersom dieselvärmaren går längre tider då. Se upp med stötdämparna. Handbromsen har en tendens att inte hålla så värst länge. Jag har inte haft några problem och bilen har rullat drygt 24000 mil.
av PoloPrinsen
Tack för bra och informativt svar!! Har du haft bilen länge/många mil---> inga problem innebör typ "in på service och ut igen med ett leende", plus kamrem/kedjebyte då och då. Du nämner handbromsen. tar den dåligt med tiden och behöver spännas om, eller är det nya belägg som gäller? Ska testa att dämparna verkar funka finfint vid spekulation på bil, brukar väl vara att gunga i de 4 hörnen så märkaer man det om jag inte missminner mig. (?)

Fler läsare får gärna delge sina erfarenheter de med! ;-)

Mvh PP
av Arne
Den hade gått 6000 mil då jag köpte bilen 2004. Handbromsbeläggen rostar loss från backarn, det är en skitkonstruktion, dåligt av Volvo att inte ha bättre kvalité på detta.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]