Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som texten lyder: Tänkte byta bakre bromsskivor samt handbromsbackarna på min V70N 2,4T -01.
Är det något speciellt att tänka på? Är det vanligt att fjädrarna går av eller är sönder på handbromsbackarna? På Volvo sa de att de var överdimensionerade på V70N 01- (i förhållande till "gamla"V70 ) och att ca 1 på 25 var trasiga eller sönder.

Sedan undrar jag om jag fick rätt bromsskivor. Försäljaren var lite fundersam och valde mellan två. Till slut fick jag artikelnummer: 9434167.
Är dessa till turbo-motorerna?

// Mr 76
Mr 76 skrev:Som texten lyder: Tänkte byta bakre bromsskivor samt handbromsbackarna på min V70N 2,4T -01.
Är det något speciellt att tänka på? Är det vanligt att fjädrarna går av eller är sönder på handbromsbackarna? På Volvo sa de att de var överdimensionerade på V70N 01- (i förhållande till "gamla"V70 ) och att ca 1 på 25 var trasiga eller sönder.

Sedan undrar jag om jag fick rätt bromsskivor. Försäljaren var lite fundersam och valde mellan två. Till slut fick jag artikelnummer: 9434167.
Är dessa till turbo-motorerna?

// Mr 76
Kan nog stämma att fjädrarna kan va trasiga ja.
På turbo modellerna ska det väll vara dom lite större beläggen
Användarvisningsbild
av ER
Bak är det samma skivor oavsett turbo eller ej.
Kan vara bra att släppa på spänningen till handbromsvajern 5-10 varv på muttern som sitter uppe vid spaken i kupen för att underlätta bytet av backarna och få av gammla bromsskivan som kan sitta som berget på navet.
Resten är inte allt för svårt då man ganska enkelt luskar ut hur centreringsfjädrarna skall sitta och och fungerar, även Haynes handbok på bilen är en välinvesterad penning och om inte annat trevlig kvällslektyr i brist på annat.

Tycker inte fjädrarna ser allt för feta/överdimensionerade ut men vet att ett standardfel på dessa belägg är att själva belägget släpper från backen till handbromsen. 3 av 4 på min hade gjort det när jag renoverade handbromsen i våras.
av Marbas
Bytte precis handbromsbackarna på min V70N. Gjorde jobbet själv, vilket inte var så svårt förutom att skivorna satt så in i hel..te. Fick slå ganska hårt med gummiklubban på skivorna. Sen är det ju som alltid svårt att få dit den sista fjädern som håller ihop bromsbackarna, men efter lite svordommar, och smärre skador på händerna så gick det.

Jo, 2 av 4 belägg hade släppt på min bil... (det var därför jag fick byta).

Om du är det minsta händig klarar man det jobbet själv, dvs det är inget svårt.
Användarvisningsbild
av frilins
Har också precis bytt handbromsbackarna, köpte nya fjädrar som är en liten kostnad. Efter att försökt länge att vrida ur dom gamla "som man ska" tröttnade jag och drog ut dom, hade som sagt nya.
Som väntat var där en kant vid förslitningen så bromsskivan satt ordentligt men med en ANING våld gick det!

Sedan fick man slipa ner kanten en bit för att få på bromsskivan igen över de nya backarna, glöm inte fett på kanterna av backarna där dom glider emot plåten. Jag glömde detta men hoppas det är ok ändå...

När du bytt handbromsbackarna förefaller dom vanliga klossarna ett enkelt problem.

Håller med ovan inlägg, ingen överkurs men räkna med någon timmes jobb.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]