- tor 03 mar 2016, 13:33
Fick felmeddelande om "låg kylvätskenivå" och mycket riktigt så var behållaren nästan tom.
Har inte tidigare haft problem med att den tagit kylarvätska (max ett par dl på 5 år och 10000 mil).
Till saken hör att den är nyservad (18000 mil inkl kamrem) men enligt verkstaden så hade de inte gjort mer än kontrollerat frysskyddet när det kom till kylsystemet.
Fyllde på till max igår och idag är det ca 4 cm under maxnivå. Såg att det satt några droppar på sidan av behållaren (i skarven) samt att slangen under var fuktad.
Tänkte börja felsöka under dagen men för att inte missa något så tänkte jag lista vad jag kan komma på. Får gärna fylla på med sådant jag missat
Kolla om det finns uppenbart läckage (behållare, slangkopplingar, kylare e.t.c.)
Kolla olja efter vitt klegg (oljepåfyllningslock och sticka).
Kolla om det bubblar i kärlet med motorn igång.
Vad kan man mer kontrollera med kall resp. varm motor?
Var kan det mer bli läckage som man kan försöka hitta?
Har inte tidigare haft problem med att den tagit kylarvätska (max ett par dl på 5 år och 10000 mil).
Till saken hör att den är nyservad (18000 mil inkl kamrem) men enligt verkstaden så hade de inte gjort mer än kontrollerat frysskyddet när det kom till kylsystemet.
Fyllde på till max igår och idag är det ca 4 cm under maxnivå. Såg att det satt några droppar på sidan av behållaren (i skarven) samt att slangen under var fuktad.
Tänkte börja felsöka under dagen men för att inte missa något så tänkte jag lista vad jag kan komma på. Får gärna fylla på med sådant jag missat
Kolla om det finns uppenbart läckage (behållare, slangkopplingar, kylare e.t.c.)
Kolla olja efter vitt klegg (oljepåfyllningslock och sticka).
Kolla om det bubblar i kärlet med motorn igång.
Vad kan man mer kontrollera med kall resp. varm motor?
Var kan det mer bli läckage som man kan försöka hitta?
│ V70 2,4 │ 2005 │ 140hk │ manuell │ 21400 mil │ SÅLD
│ V50 1.8F│ 2009 │ 125hk │ manuell │ 12600 mil │
│ V50 1.8F│ 2009 │ 125hk │ manuell │ 12600 mil │
- By UnleashFusion