Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70norrk
Hej! Köpte en Volvo V70 årsmodell 2006 i höstas med bara en nyckel och tänkte att jag skulle skaffa mig en till. Ringde till Volvoverkstaden och de sa att kalaset skulle gå på runt 4500 kr inklusive allt.

Kan någon rekommendera ett billigare alternativ? Det är inte nödvändigt med fjärr om det skulle få ner priset.
Användarvisningsbild
av wissel
Om det vore min sits så skulle jag börja med att ring tidigare ägare först främst.
Jag har numera vägrat att ens tänka på bilar med endast nyckel, slarviga bilfirmor,
slarviga tidigare ägare är inte OK.
Vad tror du händer om din bil blir stulen?
Försäkringsbolagen är misstänksamma med bilägare med en nyckel o bilen blir stulen......
Som svar på in fråga, din nya nyckel måste läggas i din bil via Vida (Volvo Åf.) plus att dina nycklar
som saknas bort tas bort i systemet, eljest kan "någon" med din borttappade nyckel hämta din bil..... :x
av peterzon15
Finns ingen annan än Volvo som kan göra fjärrnycklar till Volvo vad jag har förstått (rätta mig gärna om jag har fel).

En snabb "googling" och det verkar finnas alternativ utan fjärr. Nån firma i Stockholm och någon i Linköping som heter Carkey (http://www.carkey.se).

Lycka till!
av andersuw
v70norrk skrev:Hej! Köpte en Volvo V70 årsmodell 2006 i höstas med bara en nyckel och tänkte att jag skulle skaffa mig en till. Ringde till Volvoverkstaden och de sa att kalaset skulle gå på runt 4500 kr inklusive allt.

Kan någon rekommendera ett billigare alternativ? Det är inte nödvändigt med fjärr om det skulle få ner priset.
Du kan köpa enbart nyckeldelen från Volvo. Tidigare kunde man beställa ett oslipat nyckelämne och sedan gå till en låssmed och få det slipat, vilket blev lite billigare än att köpa ett färdigslipat ämne från Volvo. Men jag vet inte om det är möjligt längre. Kanske måste du köpa nyckeldelen färdigslipad. När du väl har den delen kan Volvo sedan lägga in nyckeln som behörig till din bil. Att göra så blir troligen billigare än att köpa en komplett KIR (Key Integrated Remote), inklusive fjärr.

När det gäller fjärrdelen är det inte svårt att hitta begagnade KIRar. Inte heller är det svårt att para ihop fjärrdelen från en begagnad KIR med en nyckeldel som passar din bil. Tyvärr behöver man PIN-koden till fjärren för att Volvo skall kunna lägga in den som behörig till din bil. Och begagnade KIRar med rätt PIN-kod kan dessvärre vara svåra att hitta.

Som wissel påpekar bör du också se till att Volvo plockar bort den KIR (både nyckeln och fjärren) som befinner sig på villovägar så att den inte längre är behörig till din bil. Efter det kan den förstås ändå användas för att låsa upp förardörren men inte för att avlarma bilen eller starta motorn.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag köpte 3 KIR skal med nyckelämnen som var oslipade, 190:- Sek. (Kina). För 3 st.
Så om du kan få tag i kretskort med Pinkod och Transpondern så kan det bli billigare.
Jag slipade in nyckeln på lokala låsfirman här i Hökis. 240:-.
I ditt läge så är de absolut nödvändigt som sagt....
Men då behöver dom "bara" att lägga in dessa i ditt system.
Kostnad ??
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Jag köpte 3 KIR skal med nyckelämnen som var oslipade, 190:- Sek. (Kina). För 3 st.
Så om du kan få tag i kretskort med Pinkod och Transpondern så kan det bli billigare.
Jag slipade in nyckeln på lokala låsfirman här i Hökis. 240:-.
I ditt läge så är de absolut nödvändigt som sagt....
Men då behöver dom "bara" att lägga in dessa i ditt system.
Kostnad ??
Exakt så gjorde jag med.
Några 4500 var det inte ens talan om.
Det som dock kan kosta är om du måste ha nytt kretskort med pinkod.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]