Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
osla skrev:förstår att du var missnöjd. den lådan är helt dum i huvudet. kör man försiktigt så går det att få den att växla just under 2 tusen varv, men då ska man köra extremt försiktigt. vill man upp i fart någorlunda snabbt så varvar det nästan upp emot 3 tusen innan det växla. och då man har kommit upp i fart och det går 90, man kommer ikapp en bil och trycker sakta fullgas, då skickar den direkt ner 3 växlar (inte tryckt kickdown) och varvar över 4500. låser jag lådan vid en likadan situation på 6:an så går det i princip lika snabbt att köra om och använda vridet, och betydligt bekvämare.

min gammel mb med automat och 50 tusen mil växlar ju betydligt mycket bättre, med den går det att ligga just över tusen varv i 50 km/h, den håller i sista växeln även lite under 50 km/h, det finns inte på kartan att den går med volvon, och jag tror det är mer vrid i d5:an än i en gammal w124 300TDT, även vid släpkörning så där volvon växlar precis hela tiden så ligger mercan bara och myser på högsta växeln.

så ja, jag förstår att du var missnöjd med tomat, för den är helt oduglig
Ja klart missnöjda med den lådan. :-(O)
av RonniePersson
Förstår inte att ni inte gillar den 6-stegade automaten. Jag har en V70 2,4 D 06:a med den lådan. När jag köpte bilen hade den rullat 17100 mil, och jag bytte olja i automaten vid 18000 mil, och sedan vid 24000 mil. Nu har bilen rullat 26300 mil.

Jag brukar dra husvagn med bilen, en 1300 kg Cabby. Jag älskar lådan. Om man trycker på resume på farthållaren tex, så växlar den upp och drar efter varje växling. Vill man köra om, och man trampar ner lite på gasen,växlar den ner en växel och det räcker för att ge bra skjuts vid omkörning. Motorns maxvridmoment ligger mellan 1750 - 2750 varv/minuten, och det är oftast där emellan lådan växlar. När jag drar husvagnen brukar jag gå över i manuellt läge, och ligga på 5:an i 80 km/h, vilket gör att motorn varvar 2000 varv/minuten, på 6:an blir det 1700 varv/minuten vilket gör att den inte riktigt orkar då.

Lådan anpassar sina växlingar efter hur man kör. Kör man lugnt, växlar den fort upp och sent ner. Kör man mer inspirerat, så börjar den dra ur motorn innan den växlar upp, och växlar ner så fort man trampar på gasen lite grann.

Jag jämför lådan med den som sitter i jobb bilarna, VW Transporter TDI med 6-stegad automat. På Volvon prövar den först om den orkar på den högre växeln i uppförsbackarna, går det inte så växlar den ner. På Våra VW Transporter så växlar lådorna ner direkt vid minsta motlut, trots att det inte behövs... Det gillar jag inte. Detta när man kör med farthållare. Jag tror det är olika programvara för växellådorna om de sitter ihop med en bensinmotor eller dieselmotor.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]