Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag tror inte ECU kan påverka bränsletrycket, eftersom det sitter väl en bränsletryckregulator för just det ändamålet? Om BTR är defekt blir det fel tryck. Eller, om bilen har behovsstyrd bränsletryckpump... då kan ju felaktig signal från sensorn göra att pumpen drar ned trycket och bilen får för lite bränsle.
rid54 skrev:Jag tror inte ECU kan påverka bränsletrycket, eftersom det sitter väl en bränsletryckregulator för just det ändamålet? Om BTR är defekt blir det fel tryck. Eller, om bilen har behovsstyrd bränsletryckpump... då kan ju felaktig signal från sensorn göra att pumpen drar ned trycket och bilen får för lite bränsle.
Det var en nisse på Turbo Performance Club som påstod att R-modellen har dynamiskt reglerat bränsletryck. Jag minns inte hans exakta ord, men jag har för mig att det rörde sig om ett span på flera bar.

Enligt videon som Hakan postade ser det ut som om det är en Dead-End Fuel Rail. Andra scheman jag har sett (men är inte helt säker på att det är till "R") är det tydligare att det är en Dead-End. Utan mekanisk bränsletrycksregulator.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har bilen varit på verkstan och fått två sensorer utbytta:

Fuel Rail Pressure Sensor
Yttertemperatursensor

Jag har bara kört kortare sträckor än så länge så jag kan inte säga säkert om det funkar. Återkommer med rapport vid ett senare tillfälle.
En bra fråga. Jag gissar att ECU:n använder det för att hålla koll på luften. Å andra sidan är det ju inte säkert att den var inblandad överhuvudtaget. Det kanske bara var Fuel-rail-sensorn som spökade, men eftersom den larmade byttes den med.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]