Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Tjenare, lagom till att nybilsgarantin gick ut så började kupébelysningen krångla. Den fungerar för det mesta, men ibland när jag öppnar förardörren så tänds inte belysningen, och ibland så tänds den efter ett par sekunder... Borde ju gå att fixa på egen hand utan att lämna in bilen, men vad skall jag titta efter? Tacksam för svar av er som är mer kunniga...

/Lasse
Användarvisningsbild
av Bothner
Det borde sitta en dörrkontakt som kanske kärvar eller har oxiderat.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Volvo säljer bara kompletta låsenheter så är det en
kontakt som krånglar så blir det byte av låsenheten.

Åk till din lokala Volvofirma och fråga dom om dom
kan hjälpa dej med reparationen, det kostar som sagt
inget att fråga!
Användarvisningsbild
av greeeken
Kam man bara inte ta nått beggat från en skrot isåfall
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Kam man bara inte ta nått beggat från en skrot isåfall
Jo det kan man, men man vet ju inget om skicket på en sådan...

/L
av cme
Är det inte DDM som krånglar? Det kan i och för sig vara låskistan men tror inte det efter att ha haft diverse krångel själv med andra funktioner.

cme
av Luthor
Hmm, får gå ut och kika om det sitter någon dörrkontakt som kanske kärvar... Om det nu är DDM som krånglar, vad innebär det? Är inte så hemma på alla konstiga termer... :oops:
av cme
Det finns ingen separat dörrkontakt utan det är själva dörrlåset som det sitter en brytare i som avgör om dörren är öppen eller inte. Signalerna går seda till DDM (= Driver Door Module).

Jag vet inte med säker het om det är denna som åstad kommer ditt problem men DDM och PDM styr ganska mycket saker. På passagerar sidan finns en motsvarande PDM. Volvo har haft massor av problem med dessa. Att byta PDM inklusive programmering av densamma kostar cirka 4400 SEK... Inte så kul.

cme
av Luthor
cme skrev:Det finns ingen separat dörrkontakt utan det är själva dörrlåset som det sitter en brytare i som avgör om dörren är öppen eller inte. Signalerna går seda till DDM (= Driver Door Module).

Jag vet inte med säker het om det är denna som åstad kommer ditt problem men DDM och PDM styr ganska mycket saker. På passagerar sidan finns en motsvarande PDM. Volvo har haft massor av problem med dessa. Att byta PDM inklusive programmering av densamma kostar cirka 4400 SEK... Inte så kul.

cme
Ok, tackar för den informationen... Låter inte så kul om det är DDM som spökar, och vad jag förstått av andra svar så kan man alltså inte byta ut bara den krånglande kontakten utan måste byta ut hela låskistan, låter ju vettigt... :roll: Får väl spruta in lite 5-56 i låskistan och se om det hjälper... :lol:
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]