Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Hej
Kommit fram (med hjälp av tidigare trådar på detta forum) att felet sitter i vänstra bakre dörrlås på frugans S60 -02.

Visar även larm om att dörren inte är stängd mm och efter lite motionerande med låsknapp mm så kan man få det att funka en gång, sedan samma visa igen. Alltså vanliga microbrytaren med störst sannolikhet.
Har skaffat beg. låskista för bakdörren men undrar nu om någon har lite tipps för att byta lås?

Alltså först bort med dörrklädsel, tipps hur?, högtalargaller, bara att bända loss? och sedan, behöver man plocka bort något annat?, Rutan, skenor mm?

Alltid lurigt första gången och då är det bra med tipps.
T.o.m. fixat kamremsbyte på min V70N 2,4T tack vare bra tipps här på forumet.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Ringhede
Tackar för tippset.
Jo det är alltid värt att bli medlem om man kan få bratipps för att meka sin volvo

Instruktionen säger en hel del om att plocka isärdörren och dörrlåset ska nog inte ställa till några större problem när man kommit så långt.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Ringhede
Följde instruktion jag fick (ovan)

Lite pilligt att lossa länkarm för dörrhandtaget men blir enklare om man kikar på det lås man ska sätta dit. Man får trycka länkarmen lite åt sidan och sedan uppåt.

Sedan enkelt att lossa låset med tre skruv och plocka ut. Därefter lossa kabelkontakt och wire till inre dörröppningshantag.

Sedan ihop igen med nytt lås (beg från skroten)

FUNGERAR.

Frugan är jätteglad och plånboken ännu gladare.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jo frugan extra glad eftersom det är hennes bil.

Nu har jag även plockat isär gamla låset i småbitar, lugnt och försiktigt med en dremmel.

De går inte plocka isär i helt skick.

Inne i låset sitter två brytare vilka är de som ställer till problemet.
Det är två små fjäderbelastade brytare som tillverkaren själv tagit fram med släpkontakter.
Släpkontakter som går mot samma metallskenor som övriga förbindningar är gjorda av och dessa skenor är ingjutna i plastdelarna.
På släpkontakterna och skendelarna var det ett specialfett som ska reducera oxid. Ändock var det lite svart på skenorna.
alltså inga microbrytare av vanlig modell utan endast små (kallat för micro då) brytare

Alltså har man tillverkat ett lås som har undermåliga kontakter istället för att använda riktiga microbrytare.
Så som brytarna ser ut så är det inte konstigt att man kan få dem att fungera lite till genom att motionera mekanismen.
Precis som jag fick igång ett lås i framdörren på min V70N för 5 år sedan och har sedan dess fungerat. Men på detta lås som jag plockade isär så var det kört med enklare motionering.
Skenorna verkar vara tillverkade av mässing och är försilvrade eller liknande. Detta ger garanterat oxidation när kontakterna blivit ett par år.

Låsen tillverkas av Valeo och är väl gjorda så för att pressa priser.
Gissa vem som får betala.

Nästa lås som strular ska jag med titthålskirurgi fixa med riktig kontaktspray då jag nu vet precis vart jag ska rikta insatsen.
Bör räcka med två 5mm hål strax intill brytarna precis så man når brytarens ovansida där hål finns in i dem och sedan rengöra dem med spray.
Därefter försegla hålen.

mvh Roland
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]