- lör 10 jan 2009, 21:26
Rubriken är iofs inte bra, men välkommen ändå Börjer.. Och nej man behöver definitivt inte vara expert för att hänga här, men du kanske blir efter ett tag :D
S60 börjar bli så gammal nu att skicket beror väldigt mycket på körsträcka och skötsel. Generalfelen brukar vara centrallås som krånglar och diverse oljud i framvagnen. Låsen kan vara ganska dyra att fixa, även om man fixar på egen hand eftersom delarna är ganska dyra. Framvagnarna är det lite mer olika med, många delar är ganska överkomligt prissatta men kan ta lång tid att byta så verkstäderna tar bra betalt.
Magnetventilen på turbovagnar ger upp ibland, kostar en femhundring och bytes på fem minuter av en farmor..
Spjällhus på ganska många vagnar trasslar, ganska dyrt att byta, men många bilar idag är nog åtgärdade på förlängda garantier och goodwill.
Billiga delar börjar så sakta dyka upp på Mekonomen och liknande så det börjar bli billigare än förr.
På min egen bil har jag tvingats byta följande utöver slitdelar och service: Strålkastartorkare. dörrlås, magnetventil, fjädersäten, övre bussning till motorfäste och en handbromswire. Eftersom jag bytt allt själv har det kostat mig lite drygt 3000:- ,helt OK på en -02 som gått 12000 mil i mestadels stadstrafik tycker jag.
Utöver detta så har det bytts felkonstruerade dörrlås och alla klapperstagen på fabriksgarantin. Till våren åker jag nog på att byta ett hjullager för någon tusenlapp också, det börjar morra en aning...
Hoppas det inte avskräcker.. Jag körde en 850 -97 innan S60:n och där var det ungefär samma mönster + ett jättejobb med rasad ECC som skulle kostat ca. 12000:- på ett bräde om jag inte haft kontakter och tur...
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________