Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danhill
Är lite sugen på att trimma min V40 2,0T Fas II från 2001, men samtidigt lite rädd.

Bilen har kört snart 8000 mil, dvs jag har maskinskadegaranti kvar upp till 12.000 mil eller 8 år tror jag det är, om jag har förstått det hela rätt så gäller inte denna garanti om man trimmar bilen, bilia är väl också lite sura mistänker jag om det är ex ett trimchip i bilen, vilket de säkert upptäker när den ska in på service nästa gång, vad jag vet finns inte något annat alternativ än just trimchip förutom MTE men det är dyrt c.a 11000 kr (rätta mig gärna om jag har fel).

Sen å andra sidan är jag rätt sugen på att få 205 HK och 335nm, måste vara ganska roligt med 205 hk i en familjebil, 163 hk räcker gott och väl till också i för sig, men 205 låter bättre.

Vad hade ni gjort, trimmat den eller ej??
av In Flames
Jag har tid imorrn på AutoTech Motor i Västerås för min V40 2.0T Fas 2 (2002) som har gått 16500 mil. Tar steg 2 upp till 215 Hk och 335 nM.
Kalaset hamnar på dryga 10k (chip, halvsats rostfritt avgas och luftfilter)

Klart du ska trimma åxå.
Och servicesnubbarna bryr sig väl inte om du har gjort denna moddning.
av Frigge
Servicekillarna bryr sig inte om du åker på att byta styrenhet pga att dom försökt "hjälpa" dig ett uppgradera till senaste programvaran, det är helt rätt. Sen att det kostar dig 10 till för att få bilen att fungera kanske DU bryr dig om ??
O gällande maskinskadeförsäkringen, den UPPHÖR.
Köp en bil som morsvarar dina krav istället anser jag.

/Fredrik
av Danhill
Frigge skrev:Servicekillarna bryr sig inte om du åker på att byta styrenhet pga att dom försökt "hjälpa" dig ett uppgradera till senaste programvaran, det är helt rätt. Sen att det kostar dig 10 till för att få bilen att fungera kanske DU bryr dig om ??
O gällande maskinskadeförsäkringen, den UPPHÖR.
Köp en bil som morsvarar dina krav istället anser jag.

/Fredrik
Det är just det jag är rädd för. Att köpa en annan bil är lite väl att ta i.
av Kojje
Min 2.0T 2000 fas 1 är uppdaterad av Autotech med större turbo (T4) 3" främre rör racekat 2.5" efter kat sportfilter (ej öppet) samt chip till detta.Bilen går likvärdigt med en T4 steg 3.
av In Flames
Fas 2 pratar killen om och den ska man inte peta i nån T4 turbo i.
av Tobbe_s40
tja har lite funderingar om samma sak.. har några som ja känner som har t4ans turbo på fas2 2,0t motorer det fungerar utmärkt trots att blocket, stakarna är så klena säger atm så det borde stämma men ja tror det blir en t4a turbo på min till sommaren så det blir ATM steg3 eventuelt T14 turbo lr va tycker ni??? tipsa mig gärna! mvh/ S40 Tobbe
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]