Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noth
S40 1.8 2001

Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur många liter motorolja man bör fylla på vid oljebyte?

Saknar tyvärr instruktionsboken för stunden :oops:

/Noth
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Om du tömt helt blir det lagom med 4 - 4,5 liter.
Min hamnar mitt på stickan då, jag har en -01.
Vet att det står mer i handboken, men man tömmer ju inte "helt".
av Noth
Tack

Har nu bytt oljefilter samt fyllt på olja med lyckat resultat, känns bra att slippa lämna in bilen för såna triviala saker. :)
av daward
Noth skrev:Tack

Har nu bytt oljefilter samt fyllt på olja med lyckat resultat, känns bra att slippa lämna in bilen för såna triviala saker. :)
Motorgarantier etc???
Användarvisningsbild
av sinus
Ja gäller inte den i 10år o under den tiden ska bilen servas på auktoriserad verkstad för att den ska gälla. Så att hoppa en servis o byta olja själv kan ses dumt, men du kanske byter oftare än vad servis anser?
av Noth
Tack för upplysningen! :idea: :P

Tänker dock inte behålla bilen i 10 år (5 år kvar), räknar med att spara in en betydande summa på att utföra enkel service på egen hand.

Kanske dumt men också lärorikt, kunskap har dock också ett värde :wink:
av daward
Noth skrev:Tack för upplysningen! :idea: :P

Tänker dock inte behålla bilen i 10 år (5 år kvar), räknar med att spara in en betydande summa på att utföra enkel service på egen hand.

Kanske dumt men också lärorikt, kunskap har dock också ett värde :wink:
De kronorna du förlorar då du inte får lika bra betalt som för en fullservad bil då?

Jag går bara på magkänsla av att det går jämnt upp ekonomiskt i slutänden + att det är ibland skitsvårt att sälja en oservad bil. (Speciellt som det finns MÄNGDER med s/v 40 på marknaden)

Vore kul om några medlemmar kunde berätta vad de köpt oservat för och vad de andra objekten stod i samt de som sålt, om de upplevt att de fått sämre betalt utan servicebok.
Användarvisningsbild
av sinus
visst kan det vara lärorikt men är det inte bättre o ta den läxan på en bil som ingen bryr sig om om den är servad enl. bok eller inte. Sen just oljebyte o tändstift o kylvätska o dyl. det är ju saker som är likadant från bil till bil även efter de senaste? 20åren?

som daward skriver så finns det ju en uppsjö av volvos överlag o igentligen vilket märke som helst, tror man får gå ner lite i pris för en oservad bil samt att den bli, tror jag iaf mer svårsåld. Jag sket i o köpa en annan V40 pga att den ägaren säger att han har gjort servicen själv. Visst han kan ha gjort den o gjort den jättebra, men man vet ju aldrig? han kanske bara byte olja var 3000:e mil. Vad vet jag? Sen missar man ju de genomgångar vissa servicar innehåller o får på så sätt en bil som kan rasa lite mer oväntat än en bil som man vet har fel.
Senast redigerad av 1 sinus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sinus
Näe när man känner att bilen inte är värd att serva mer då säljer man den istället o köper en bil man tycker är värd att serva, det är nog min riktlinje för min första bil, sen andra bilen kan gå tills jag inte orkar skruva eller köpa delar till den. Men första bilen sköts o ska vara den pålitliga kärran med turbo :)
av daward
sinus skrev:Näe när man känner att bilen inte är värd att serva mer då säljer man den istället o köper en bil man tycker är värd att serva, det är nog min riktlinje för min första bil, sen andra bilen kan gå tills jag inte orkar skruva eller köpa delar till den. Men första bilen sköts o ska vara den pålitliga kärran med turbo :)
Instämmer helt :)
(Nu blir det V70 2.5T istället)

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]