Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loppis
Hej.

Har precis köpt min första bil och kan därför inte speciellt mycket inom den fronten. Det är en väldigt fin V40 2.0T -01 som gått ca 210k. Efter att ha kört den i en vecka nu så har jag några frågor:

1. Lät den stå i tändningsläget med strålkastare, fläktar osv påslaget inkl laddning av mobilen i ca 15min. Sen när jag väl skulle starta den så var den död. All elektronik fungerade dock. Fick hjälp att ladda batteriet i någon minut och då startade den utan problem. Är det normalt att batteriet laddas ut på en kvart till den punkten att bilen inte orkar starta?

2. Det verkar vara något med kopplingen för bilen gnisslar mellan ca 1000-1500 varv på tvåan, trean, fyran. Gnisslet försvinner som sagt när man gasar på lite och det händer aldrig på ettan. Om jag växlar upp lite mer aggressivt dvs håller mig över 1600 varv så låter det inte. Idag tyckte jag även den kändes lite tung när jag gasade, dvs det hände inte så mycket. Är den körd tro?

3. ACn ger ifrån sig ett missljud, lite som att den andas in luft eller pyser ut luft, något sådant. Läste dock någon annanstans att det var normalt (även om jag inte kan minnas att jag hört det på V60 -12 t ex. Stänger jag av ACn försvinner ljudet. Borde jag oroa mig?

4. Låter som att jag hör ett skvalpande ljud från bakvagnen. Kan det vara bensinen i tanken som skvalpar runt? Hörs en smula högt tycker jag.

5. Ratten och vissa knappar på instrumentpanelen var väldigt kladdiga (håller med, låter skumt). Testade flera interiörssprayer men inget hjälpte och det slutade med att jag köpte ett rattöverdrag. Men hur får jag bort "klistret" från instrumentpanelen?

Köpte denna hos en bilfirma som gav mig 1 mån garanti. Är det värt att kontakta honom angående kopplingen? Blir ju en väldigt dyr historia att byta ut den. Läst allt från 6500-14000kr.

Tack på förhand!
1. "210k mil" en riktigt pendlarbil det där;) Batteriet är antagligen kasst, kolla om det står volvo på det? I alla fall byt det.

2. Så låter min bil med, vet inte vad det är som skorrar, låter metalliskt, funderar på någon kåpa, avgasrör m.m. I alla fall bilen har många tusen mil med det ljudet och den tuffar på utan problem.

3.AC:n kan låta en del ja. På en annan bil jag har pyser det och håller på som tusan, framförallt när jag stänger av den. Är antagligen gas som fortfarande cirkulerar av naturlig cirkulation efter kompressorn slutat arbeta. Har märkt att på framförallt X40 så slås kompressorn på och av väldigt ofta även när den är igång, mer än på andra bilmärken.

4. Finns krängningshämmare på bakvagnen på v40, byt dessa och gummit.

5. Testa T-röd
1. Hehe, trodde det var underförstått att jag menade 210.000 km :p

2. Det är ett rätt så störande ljud ändå eftersom det händer varje gång jag kör på lågvarv. Testkörde bilen lite nu förut och gasade på så mycket jag kunde. Visst, speciellt vid tvåan så accelererar den ordentligt men lite mindre på trean, fyran och femman. Svårt att säga...

3. Okej, tack. Då behöver jag inte oroa mig över ACn iallafall.

4. Ska ta in den på verkstad.

5. Tänkte inte på det men finns det inte risk för att T-röd löser upp gummit? :)
Ja bilar brukar accelerera lite sämre på 3-5 växel än på 1-2 =).
Kan vara VVT drevet som spökar, bara be en bön att det inte är det. Sprutar det inte olja därifrån och inga felkoder ges så kör på. Jag fick en djävulusikt metalliskt skorrande ett tag som uppkom vid 2000 varv. Det visade sig att förra ägaren hade svetsats en ny strumpa på katten och förstärkt med en metallbit upp mot fästet. Den hade lossnat i ena änden och låg och slog emot, böjde bara bort den en bit från avgasröret så var det borta.

T-röd är rätt milt, värre med lacknafta eller förtunning. Men just på ratten kan det vara känsligt men testa lite försiktigt, annars kan du väl testa diskmedel eller nåt.
Firman kan inte välja hur lång garanti du ska få, eller jo, han kan ge dig längre garanti än lagen säger, och lagen säger betydligt längre än en månad! Vidare är det säljaren som ska bevisa att felen uppkommit efter köpet, bevisbördan ligger alltså inte på dig. Har denne däremot i varudeklarationen påpekat vissa brister, då blir det knivigare att få det på garanti.
Julisgranis - Förvisso =) Nej den läcker ingen olja vad jag vet och inga lampor har hittills lyst upp. "Strumpa på katten"? För en bilokunnig som mig lät det väldigt lustigt =D

Fick följande tips på ett annat forum med annan bil som exempel samt exakt samma beskrivning av problemet: "Lager på utgående axlar från växellåda vid diffen (framhjulsdriven Audi 100) hade skurit." Vad tror du?

Variosboy - Finns det en sådan garanti vid begagnat köp? Vart hittar jag mer information om det? Stod inget om bilens skick på kvittot i varje fall :/
Jo det är så att man sätter på en tubsocka runt katten för att behålla värmen bättre =). Nej men längst upp på katalysatorn sitter det flexrör typ sådana här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... arv-79120/.

Kommer ljudet bara när bilen kör eller även när du står still och varvar? Byt olja i vilket fall i växellådan. När jag tömde min efter jag köpte den så såg den det som rann ut därifrån ut som något man hittar i en kloak. Folk glömmer ofta byta olja även i växellådan.

Skurit vet jag inte, isåfall någon mindre lagerskada. Hade en BMW en gång i tiden där lagren i diffen skar pga av för lite olja. Jag kan lova dig att det där var inte något litet gnissel, utan hela bilen vibrera när man körde den. Men som sagt byt olja i växellådan
Loppis skrev:5. Tänkte inte på det men finns det inte risk för att T-röd löser upp gummit? :)
T-röd brukar som sagt vara rätt snällt, däremot är det inte så bra på att lösa upp alla former av sega klisterrester. Jag brukar ofta använda kemiskt ren bensin till sånt (finns i små flaskor på vanliga butiker, bredvid acetonet). Är du minsta orolig, testa på nåt litet hörn som inte syns, typ nertill på baksidan av ratten och på nån plastpanel nere vid fötterna.

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]

Hej Jag har några mindre lackskador på[…]

Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]