Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej! jag har köpt mig en volvo S40 2.0t greyline SE :P Årsm. 1999. Jag har beställt ett opti flow öppet sportluftfilter av BSR. Är det något speciellt jag ska tänka på vid användandet av det? Skötsel osv? någon annan som har erfarenhet av det här filtret? Är det bra? samt ett 2,5" komplett avgassystem efter katet (också beställd hos bsr). Var även lite sugen på ett trimmchip som bsr hade för min modell, men ska nog vänta med det. Var så lång väntetid för att få de monterat :(

Hälsn. Lars :P
Användarvisningsbild
av JackyT4
tjena lars,

det enda jag kommer på är att rengöra filtret var 500 mil (har jag för mig att det är) dock så¨har jag hört att oljan som man lägger på efter tvätten kan förstöra din luftmassemätare pga att luften inte kommer igenom..
så tänk på att vara varsam med oljan om du skulle använda det..

har det filtret monterat själv på min kärra och ljudet är obeskrivligt, så nöjd hoppas jag verkligen du kommer bli :wink:
Användarvisningsbild
av the_dolph
tjena! tackar för svaret :P Jag kommer få filtret på Torsdag, längtar riktigt mycket. Vad är det som händer om luftmassemätaren går sönder pga för mycket olja från filtret? Var ut en sväng på motorvägen nu på kvällen, va tvungen att gasa av mig lite, jisses vad fint den drar om man ligger på ex. 3:växeln från 30 och ger mycket gas, tar inte lång stund innan farten e olaglig :) riktigt njuter när man kör. Den ger mycket lugn å skön körning inne i stan, å sen gömmer den ett litet kraftpaket som man kan plocka fram när man vill, är riktigt nöjd med bilen. Finns de nått gäng som kör S40/V40 i krokarna omkring östersund?

ha de gott
/Lars
Användarvisningsbild
av JackyT4
hehe aa det där känner man igen :D

det som händer är att motorn inte får in tillräckligt me luft pga att oljan täpper till filtret så pass mkt..

hoppas du förblir nöjd med kärran ett bra tag framöver :wink:
Användarvisningsbild
av the_dolph
hej! om man skulle råka ut för det. vad kan man göra då? Ska bli intressant att höra om det blir någon skillnad på ljudet efter montering av open air samt sportavgas :) Är den chippad din bil? chippet jag kollade på skulle ge från 160 hk till 205-210 samt öka vridmomentet från ca 220 till 330nm vilket inte känns så tokigt, finns det nån som testat de chippet som bsr har för volvo s40 med 2.0t motorn?

De tokiga är att man blir aldrig riktigt nöjd, finns alltid något man vill ändra på bilen. men de blir lätt lite kostsamt :P

undrar på en annan sak, jag har 205/50 R16 däck och undrar vad jag ska ha för tryck, har kollat i instruktionsboken men där står de så otydligt ett värde om man har r16 däck och ett värde om man har 2.0t motor, jag har klämt in 2,1kg bak och 2,3kg fram, nått tips?

/Lars
Användarvisningsbild
av sinus
Hur mkt vrid klarar lådorna till 2,0T? 330nm är ju en del...skulle vara trist om du trampar på o lådan rasar.
Användarvisningsbild
av MartinS
the_dolph skrev:undrar på en annan sak, jag har 205/50 R16 däck och undrar vad jag ska ha för tryck, har kollat i instruktionsboken men där står de så otydligt ett värde om man har r16 däck och ett värde om man har 2.0t motor, jag har klämt in 2,1kg bak och 2,3kg fram, nått tips?
/Lars
Jag körde med 2.5 runt om i 5 års tid med samma dimmension på min V40 jag hade förut och det fungerade fint.

/Martin
Användarvisningsbild
av the_dolph
hej! jag har ingen aning om hur mycket vrid lådan klarar, en ökning med 100nm är rätt mycket, nån som vet?

jag får testa med 2,5 och se hur det känns,

/Lars
Användarvisningsbild
av MartinS
I min V40 2.0T-98 hade jag 310nm, och lådan fungerade i allafall fint i de 10.000mil jag körde bilen med trimmet, och 6000mil innan den var trimmad.

/Martin
Användarvisningsbild
av the_dolph
bilen som jag äger har rullat strax 6000mil så man e ju klart sugen, men vill heller inte riskera nått haveri på en bil i så pass bra skick.

hur stor skillnad blev det efter att ha chippat den till det vridet, kändes det någon stor skillnad i körningen? soppaförbrukning,

/Lars

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna: […]

Den röda kabeln ska antagligen sitta i v&au[…]