Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En lång historia kort.

Vrider om nyckeln och starten låter som en kulspruta, bilen orkar inte dra igång statmotorn. I väntan på starthjälp så kollar jag alla säkringar, dvs drar ut all för att kolla så att de är hela. ALLA Säkringar OK !

I väntan på starthjälp så avlägsnar jag batterikabeln (minuspol) och åter kopplar det.

Starthjälp kommer, i ett kick går bilen igen, mäter batterispänningen 9,3 volt. waay too low !!! Okej felet lokaliserat. Kontrollerar att batteriet laddas av generatorn, japp 13,6 volt.

Uppstådda problem efter säkringar urkopplade och strömmen kapad:

1:
Centrallåset fungerar ej, inte heller knapparna som sköter centrallåset i bilen reagerar, inte barnlås knapparna eller något.

2:
Stereon helt död, dvs inte ens indikator för stereon att trycka in coden funkar. Den reagerar inte på några knapptryckningar, inte ens att mata ut skivan. Bakgrundsbelysning på knappar på stereon funkar inte heller.

Bilen inköpt begagnad, dvs radiocoden har jag inte.

Batteriet är på laddning i natt (22 juli 2006) och bilen kommer att starta som vanligt i morgon.

Frågor:
Vad kan jag göra för att få igång centrallåset och fjärr låsningen?
Kommer larmet att fungera som vanligt då?

Vad gör jag åt stereon?

Övriga seriösa tips och förslag önskas.

V40- 2,0T fas II 2001

Tack på förhand / Filip :roll:
av Kojje
Byt batteriet av någon anledning är S/V40 bilarna barnsligt känsliga om batteriet är det minsta dåligt.
Radiocoden kan du beställa på volvo men kostar tyvärr en slant runt 500kr har jag för mig.
av archangel_1
Hur är detta relaterat till Centrallåset då?

Min fjärrnyckel funkar inte alls och stereon är fortfarande död, inte ens att jag kan knappa in något på den för att aktivera den.

Batteriet är bytt.. men problemen kvarstår.
av azzo
Har du titta på säkringarna under motorhuven?
av archangel_1
gjorde det innan jag bytte batteri som sagt, men det kanske är värt att göra igen då ... om de är hela vad kan det då vara för fel, med tanke på förfarande enligt mit första inlägg?
av Boden
Är det samma säkring till stereon och C-låset?
Användarvisningsbild
av metalmania
Kojje skrev:Byt batteriet av någon anledning är S/V40 bilarna barnsligt känsliga om batteriet är det minsta dåligt.
Radiocoden kan du beställa på volvo men kostar tyvärr en slant runt 500kr har jag för mig.
250 kr kostar det att skaffa ny kod till radion. Du behöver både artikelnummer och serienummer på radion för att de ska kunna få fram koden.
av archangel_1
metalmania skrev:
Kojje skrev:Byt batteriet av någon anledning är S/V40 bilarna barnsligt känsliga om batteriet är det minsta dåligt.
250 kr kostar det att skaffa ny kod till radion. Du behöver både artikelnummer och serienummer på radion för att de ska kunna få fram koden.
VAR KOSTAR DET 250 kr ?
Användarvisningsbild
av metalmania
archangel_1 skrev:
metalmania skrev:
VAR KOSTAR DET 250 kr ?
I Sollefteå på bilbolaget (Volvo). Det var det jag fick betala i allafall.
Då återstår bara Koden samt service för 9000 milen då ..

Det var den gula hållaren i säkringsdosan som hade hoppat ur, den som håller 3 stycken minisäkringar, för larm, stereo och centrallås ..

Så det är ngen som kan rekommendera någon bra service verkstad för att göra min 9k milare på?

Tack för alla svar, btw

A1

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]