Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
har en V40, 2.0, -99:a, 23000 mil, som har fått ett rejält problem med elektroniken. Det började med att ena halvljuset slutade funka, och efter ett par veckor, i torsdags, så la all belysning av, instrumentpanelens mätare la av, fläktar, a/c, vindrutetorkare etc. Har nu lämnat in den och ska få den tittad på i morgon. Mekanikern trodde styrdonet behövde bytas och det blir ju dyrt. Till saken hör att även bromsoket vä bak ska bytas.

Funderingen är ju nu om jag ska fortsätta lägga ner pengar på den här bilen eller ge upp. Tråkigt om det är stor risk för nya dyra reparationer, men det hade ändå varit fint om den kunde hålla i ett par år till.

Frågan till expertisen är då: vilka vanliga dyra fel stöter v40-ägarna på i 23000-27000 mil (kör ca 2000 om året)? Hur länge brukar de gå normalt (normalt=normal service och omtanke samt medelsvenssonkörd)?

En novis tackar forumexpertisen för en kvalificerad blick i kristallkulan.
Vadå för styrdon? Kan det inte bara vara så enkelt som någon jordanslutning som är kass? Eftersom att det är generalfel och att all el lagt av, skulle jag se det som relativt enkelt att lösa. Det kan inte vara så mycket att välja mellan så att säga! Är det inga problem att dra runt startmotorn?
I övrigt kan jag inte anse att en V40 med Volvo motor+låda skulle vara mer drabbad av mekaniska fel än andra Volvo bilar med liknande mil. Annars om du har en Renaultlåda, så är det växellådan som kan vara en svag punkt när milen börjar bli högre. Men kommer inte ihåg om 2 litrarna fas1 har renault eller volvo låda, kanske någon kan hjälpa mig?

Det som drabbar bilarna generellt är:
*Dåliga bromsok bak (Som du ska åtgärda nu)
*Längsgående bromsrör bak brukar rosta sönder
*Rost, framförallt i skärmar

Kommer inte på så mycket mer i skrivande stund
Tack för upplysningen DTJ :-)-)

TS: Då bör du även vara vaksam över din växellåda, då Renault lådorna inte håller samma kvalité som Volvos lådor. Och det krävs en liten insats för att byta låda, som drar iväg en del om man anlitar verkstad för jobbet. Men känner du inte av några som hellst problem med lådan i dagsläget, skulle jag köra vidare utan att oroa mig nämnvärt om jag var du :) Och för att vara lite förutseende och förlänga lådans livslängd lite, är det aldrig fel att slå i ny fin växellådsolja.
Det är väl oftast 5ans växel som brukar börja bråka på dom tidiga renaultlådorna men det borde va fixat på din som är -99a,borde finnas ett klistermärke på gaveln av växellådan(plåtkoppen) om muttern till 5an är utbytt.
metalHJ skrev:Vadå för styrdon? Kan det inte bara vara så enkelt som någon jordanslutning som är kass? Eftersom att det är generalfel och att all el lagt av, skulle jag se det som relativt enkelt att lösa. Det kan inte vara så mycket att välja mellan så att säga! Är det inga problem att dra runt startmotorn?
Styrdon, osäker på vad mekanikern trodde, jag vet för lite själv.

Startmotorn gick igång finfint när jag körde igår för att ställa den på verkstan, men elektroniken dog ut långsamt sen efter bara någon halv kilometer. En fade out. Provade inte att starta igen efter att jag kommit fram så jag vet inte om även startmotorn somnade in...
Startmotorn och övriga elektroniken i bilen går troligtvis inte på samma jordlina, så startmotorn bör inte påverkas om den andra jordlinan är dålig. Men att den långsamt dog ut låter helmysko, då är jag tveksam till dålig jord också. Dålig jord borde antingen ge plötsliga problem, eller också glappliknande fel. Såvida inte allt är styrt via något "styrdon" som mekanikern nämnde! Vi får hoppas dom kan mäta sig fram till något konkret :-)-)

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]