Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helljuser har slutat fungera på min s40 årsmodell -00. Halvljuser går men inget händer när jag drar helljus- och blinkersspaken mot mig, kan alltså inte heller blinka med helljuset. Blinkers fungerar men ibland ställer den inte tillbaka sig när man svängt.

Vindrutetorkaren fungerar också halvbra, dvs. intervallfunktionen går inte alls men man kan sätta igång den manuellt (dvs putta spaken uppåt) och det går att köra den på de två snabbaste lägena. Den går inte igång när man sprutar spolarvätska på rutan. Har kollat alla säkringar som öht är i närheten av att beröra området men samtliga är intakta.

Kan det vara själva spaken (spakarna) som är problemet eller är det värre än så? Går sådant att fixa själv eller är det bara att ge upp och lämna in den?
Mycket tacksam för tips och idéer för det där med att köra på kvällar och nätter utan helljus är ingen hit...
Hej och välkommen till forumet!
Har egentligen ingen erfarenhet av krånglande helljus och vindrutetorkare, men eftersom det krånglar med bägge dessa samtidigt så verkar ju felet komma från instrumentet. Det kanske är glapp i kablaget. Jag skulle ha skruvat bort kåpan vid ratten och kollat lite.

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]