Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis köpt ett nytt bromsok fram på biltema eftersom det gamla är totalt sönderrostat och kärvar. När jag öppnade kartongen så fanns där "bara" själva bromsoket. Men bromsen består väl av fler delar (vad jag kan se i haynes), hållare för beläggen, "glidbultar" o.s.v ?!

Hittar dock inte några av dessa delar på biltema eller skruvat. Brukar man återanvända de som redan sitter på bilen, eller bör jag köpa nya, och isåfall var hittar jag det? Har ju läst att kärvande glidbultar brukar vara en bov i dramat och därför känns det konstigt att inte byta ut dessa också.

Tilläggas kan att jag än inte meckat med bromsarna, så min uppfattning om hur de är uppbyggda/fungerar baseras på det lösa oket + haynes. Det kanske är självklart när man väl börjar mecka? Ställer dock frågan i förväg så jag inte står där sen på parkeringen utan hjul på bilen och saknar delar :P
Köpte bromsok runtom till min S40 på biltema,okhållare och glidpinnar följer inte med som du märkt.
Men det gör det inte om man skulle handla på autoexperten etc heller.

Men när jag köpte oken på biltema så följde det med nya kopparbrickor iallafall till bromsslangen,känns som att man vill byta
det också.En aningen tråkigt om det skulle börja läcka vid anslutningen efter man bytt oket och luftat.
Plocka ut glidpinnarna och torka rent dom och fetta in dom på nytt,bultarna kan också vara en idé att byta
då dom oftast är så rostiga så skallen brukar bli allt annat än fina.

Jag hade aldrig tidigare bytt en ok på nån bil förut,det närmaste jag varit är att ha bytt belägg tidigare.
Men det var enklare är jag trodde att byta samtliga ok.Blås på lite rostlösningsmedel på bultarna ett stund
före då dom kan sitta ordentligt fast om ingen har vart på dom förut.
Ja, kopparbrickor fick jag också med. Men det låter ju bra att det var lätt att byta.

Har nu hittat:

Artikelnr: 03-Q1347X
Benämning: Reps. gliddel ok med styrpinne fram för Lucas/Girling system

på Mekonomen. Någon som vet om detta är rätt glid/styrpinnar som passar biltemas bromsok?
Glidpinnen sitter i okhållaren,så om du får upp det artnumret på mekonomen så ska det vara rätt.

Ett tips är att kolla över bromsslangen också,trodde jag gjorde det på min S40,men inte tillräckligt noga
då besiktningsgubben såg att bägge fram hade en spricka undertill på slangen när jag besiktigade igår.
unlock26 skrev:Glidpinnen sitter i okhållaren,så om du får upp det artnumret på mekonomen så ska det vara rätt.

Ett tips är att kolla över bromsslangen också,trodde jag gjorde det på min S40,men inte tillräckligt noga
då besiktningsgubben såg att bägge fram hade en spricka undertill på slangen när jag besiktigade igår.
Ah, perfekt! 2 såna paket beställdes idag nämligen :)

Ang bromsslangen så fick jag nedslag på det på senaste besiktningen, så dem är nya och fina!

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]