Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Hej,

Tomgången knasar på min T4, därför skulle jag behöva ha reda på exakt HUR tomgångsmotorn faktiskt ser ut och hur man bäst rengör densamma. Tacksam för bilder! :oops:

Tack på förhand!

CP2
av Uninium
När jag rengjorde den på en S70 jag hade så spruta jag in avfettning i den och skakade motorn. Det var bra mkt sot som rann ur den.

Sen klappa jag i lite 5-56 också på slutet. En liten gnutt olja på "kolven" som satt i den också.
Användarvisningsbild
av CP2
LIte trist är det, har bytt sprucken tändspole, stift och bilfirman jag köpte bilen på säger sig ha rengjort tomgångsmotorn men ÄNDÅ dör bilen då och då när man trampar ner kopplingen. Kan tändkablarna spöka? Bränslefilter, pumpar? När den dör kan man INTE gasa igång den! Men startar vackert direkt igen.
av Uninium
Kolla vakuumslangar,rengör gasspjället och tomgångsmotorn då.

Är rätt säker på att jag sett liknande trådar på forumet tidigare med samma bekymmer
med att motorn dör vid frikoppling.Så sök på forumet och se om det ger några ledtrådar..
Användarvisningsbild
av CP2
Hittat torrsprickor i en slang som leder till gasspjället, ansluter sedan till T-koppling som dels går till insuget efter LMM och till något framme vid kylaren. Kan dessa torrsprickor leda till ett synnerligen oberäkneligt beteende? Ena gången går bilen UA, nästa bråkar den som fasen?
Användarvisningsbild
av CP2
Följdfråga; nya slangar, då är det Volvo som gäller?

Svarar självm, efter att ha tillbringat x antal minuter på Volvo i Malmö fick jag till slut beställt rätt slang och oljefälla där, SEK 164.- med leverans under morgondagen. Lika bra köra med "rätt" saker......

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]