Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller s40 t4.-00 besiktad för några månader sedan.med blanka papper.
till felet.Kör jag över tex en hålla så slår det till typ två gånger. Samma på höger och vänster sida. Beror på var hållan är. Är 99% säker på att det är något med dämparna eller fjädrarna. Vad tror ni? Fjäderbenslagret? Eller Vad mer kan påverka det?
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
Det har jag aldrig tänkt på. För jag har prövat att trycka ifram vid huven och försökt gungar lite. Men har inte lyckas få fram något ljud. Samma när man åker på grusväg och lyssnar . Då kan man göra ljudet typ hela tiden precis som något ligger och skakar. Tror du fortfarande att det är det? Tack för snabba svaret
av klacken
Tror nog på det eftersom det kommer från båda hjulen,får inte fram ljudet annat än vid körning men ta loss hjulen och bryt på krängningshämmaren med ett järn så ser du om den glappar i bussningarna där den är fast i karossen.
av Hiloxys
*lånar tråden lite*
Jag bytte fjädrar till H&R sänksatsen då 2 av de gamla hade gått av. En stabilisator stag har jag också bytt på ena sidan, sedan dess har jag också börjat få lite klånk/slag ljud dock det mesta verkar komma från sidan med den bytta stabilisatorn... Jag kollade längden innan med originalet och det skiljde inte något.... Var exakt sitter kängningshämmaren fast i karossen, i "mitten" av den...?
av Hiloxys
...för att svara på min fråga så upptäckte jag att jag hade lite för bråttom när jag satte ihop fjäderbeten med den nya fjädern vilket resulterade i att den övre fjädertallriken sattes in fel som gjorde att fjädern satt snett och tog i innerskärmen (mot motorn). Jag fixade till det igår. inget mer ljud :)
Nu har jag bytt stabilisator stagen. Men upplever nästan ljudet värre nu.

Vad kan det mer bero på? kör man över en håla/ "kant" tex lagat asvalten. så slår det till två - tre gånger. typ som det efter skakar två-tre gånger och varje gång blir det ett slag ljud.

Fjäderbenslagret?
Vad e det för skillnad på dessa?
Funkar dessa till min s40 t4 -00

http://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P12374.aspx

http://www.skruvat.se/Fjaderbensfaste-P13101.aspx
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.