Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jadu
Hejsan
Har en V40 -98 2,0T.
Har beskymmer med handbromsen att den tar hgt upp och sist jag hade den på verkstad var det
antingen funkar handbromen eller så måste oken bytas.
Häromdagen kände jag att handbromesn åter börja att ta högt upp oh att höger fälg bak vart varmare än den vänstra så jag antar att det är bara att byta till nya ok då den blev uppsmörjd för ca 2mån sedan???

Pratade med en verkstad först som sa att man vart tvungen att byta på bägge sidor samtidigt medan den andra jag pratade med sa att man bara behövde byta på den sida där handbromsen kärvar vilket är rätt?
Tacksam för svar
//
Jadu
av qan
Det går bra att byta bara det ena oket. Jag har gjort det på min och det blev inget problem med ojämn bromsverkan. Fast jag antar att det andra snart ger sig med, verkar ju rimligt att de slits lika mycket.
Man bör alltid byta i par särskilt när det gäller bromsdetaljer. Men jag skulle tro att de kommer fungera fint även om du bara byter en sida.

Det räcker inte med att lägga i nya belägg och smörja upp kolv och armen till handbromsen? Kan ju vara så att beläggen är slitna vilket gör att kolven måste gå ut långt för att låsa hjulen.
av jadu
BjörnWäring skrev:Man bör alltid byta i par särskilt när det gäller bromsdetaljer. Men jag skulle tro att de kommer fungera fint även om du bara byter en sida.

Det räcker inte med att lägga i nya belägg och smörja upp kolv och armen till handbromsen? Kan ju vara så att beläggen är slitna vilket gör att kolven måste gå ut långt för att låsa hjulen.
tyvärr detta är gjort.....
Jag fick läckage i vänstra oket bak, och bytte mot ett bättre begagnat! Högra sidan fick vara, även om oket till synes såg betydligt mer slitet ut än det "nya" till vänstra sidan jag fick tag i. Har fortfarande inte haft några problem, bromsar precis som han ska på båda sidor.
Ok behöver aldrig bytas i par, man byter det som är dåligt.

Oftast slits vänster ut fortare än höger då du får all mötande trafiks slask på vänstersidan.

/Martin
Jag hade samma problem på min 04a, jag började med att spänna handbromsen inne i bilens mittkonsol, höll sig bra ett tag, sen bytte jag huvudbromscylinder samt ena oket, då gick det bra ett par veckor sen gav mitt andra ok vika, nu funkar det klockrent. Effektivt att spänna vajern som du gör från baksätet i mittkonsolen!
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]