Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett av bromsoken bak strular för mig,handbromsen lyser med sin frånvaro.Kan dra i handbromsen bra
långt upp utan att det nämnvärt blir nån bromskraft.
Jag har tidigare vart med om en liknande händelse på en 850 som jag hade,men där så låg bromsen på hela tiden
så att bromsvätskan kokade med resultatet pedal i botten..Men så är det inte i detta fall.

Hursomhelst så har jag trott att min huvudbromscylinder var dålig då bromspedalen tar nästan i botten
och att pumpa med pedalen har inte hjälpt.Men idag så provade jag att dra handbromsspaken så långt
jag kunde och tro på fan att bromssystemet vart mkt bättre,bromspedalen tog under detta tillfälle mkt högre
upp och pedalen sjönk inte mot golvet som den annars gjort.

Kan ett dåligt ok verkligen göra samma symptom som en dålig huvudbromscylinder?
Handbromsmekanismen sitter stenhårt på oket,blir att investera i ett nytt från biltema.
Sen kanske det blir ett byte av huvudbromscylindern med om det fortsätter att strula,
sen var bromsvätskan jävligt smutsig i koppen såg jag.Luftade kopplingen och såg hur mörk
vätskan var som kom i slangen.Tryckte igenom en 0.5l och man såg hur det egentligen skulle se ut då :)
Byta bromsvätska är något det slarvas med nåt fruktansvärt. Vad kostar en halvliter? Skulle man byta vart 5e år skulle man säkert undvika rost i ok m.m. Det bildas ju en del kondens i oljan, den blir ju ganska varm, och svalnar sen av emellanåt
unlock26 skrev:Handbromsmekanismen sitter stenhårt på oket,blir att investera i ett nytt från biltema.
Sen kanske det blir ett byte av huvudbromscylindern med om det fortsätter att strula...
Eftersom en normal färdbroms endast rör bromskolven minimalt vid inbromsning så gör en kärvande handbromsmekanism att kolven i oket inte kan självjustera sig fram till bromsbeläggen (oket bygger på att en skruv självjusterar kolven genom upprepad handbromsrörelse tills den når motstånd).
I ditt fall resulterar det i att du måste trycka extra långt ner med bromspedalen för att komma fram till bromsbeläggen vid en inbromsning, eftersom handbromsen inte justerat fram kolven.

Jag rekommenderar en genomgång/utbyte av dina ok och bromsbelägg där bak. En defekt huvudbromscylinder tror jag inte på om handbromsmekanismen kärvat fast.
Har bytt bägge oken+belägg bak nu,vart inget bättre.Dock så funkar handbromsen kalas igen(skam vore väl annars)
Så det blir att kolla efter en huvudcylinder och göra ett totalbyte av bromsvätskan också.

Är det nån som vet om det finns nya packboxar att köpa till huvudcylindern? Har kollar på meca,mekonomen etc utan framgång.
Niblund skrev:
unlock26 skrev:Handbromsmekanismen sitter stenhårt på oket,blir att investera i ett nytt från biltema.
Sen kanske det blir ett byte av huvudbromscylindern med om det fortsätter att strula...
Eftersom en normal färdbroms endast rör bromskolven minimalt vid inbromsning så gör en kärvande handbromsmekanism att kolven i oket inte kan självjustera sig fram till bromsbeläggen (oket bygger på att en skruv självjusterar kolven genom upprepad handbromsrörelse tills den når motstånd).
I ditt fall resulterar det i att du måste trycka extra långt ner med bromspedalen för att komma fram till bromsbeläggen vid en inbromsning, eftersom handbromsen inte justerat fram kolven.

Jag rekommenderar en genomgång/utbyte av dina ok och bromsbelägg där bak. En defekt huvudbromscylinder tror jag inte på om handbromsmekanismen kärvat fast.
Nej. Kolven är skruvad i oket. När man trycker ner bromspedalen skjuts kolven ut roterande, varpå man måste gänga kolven när man tex byter belägg eller av någon annan anledning ska få in kolven i oket.
Fisch skrev: Nej. Kolven är skruvad i oket. När man trycker ner bromspedalen skjuts kolven ut roterande, varpå man måste gänga kolven när man tex byter belägg eller av någon annan anledning ska få in kolven i oket.
Ja, kolven i oket sitter givetvis skruvmekanism i frammatningsskruven som sitter monterad på handbromsmekanismen, som jag sade.

Nej, skulle bromsvätskan lyckas rotera kolven krävs det en intressant lösning som ett sorts skovelhjul som kunde omvandla bromsvätskans tryck till en roterande rörelse på kolven.

Nej Bromsvätskan trycker enbart ut kolven.
Bilden föreställer inte ett volvo ok men förklarar principen.
Bild

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]