Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pire
Hej,

Har köpt en volvo s40 för bara någon vecka sedan, och fick för en dag sedan höra ett förhöjt " oljud ". Ventil knack tänkte jag.

Dags för service kanske.
Servicen gjordes och som alla vet, de är skönt å göra de själv. Men " ventil knacket " var kvar, hmmmm?

Smög runt lite på forumet och hittade lite införmation om lössa grenrör.

Tog mig en närmare titt på min bil och de vissade sig att det fattas två muttrar på infästningen mellan block och grenrör. Skönt tänkte jag, nu har jag kanske delvis hittat rätt.

Nu till frågan,
Vilka muttrar ska jag sköpa, finns det special muttrar med tanke på dom höga temperaturerna ?
av rudarmy
Går å köpa muttrar vart som helst men det är inte värt å snåla så... Finns speciella muttrar till grenrör ( härdade å låsgänga) på Volvo finns 2 sorter en för 8kr å en för 40kr den för 8 kr räcker gott!

Mvh Bengt
av broman
Tror du kommer få byta grenrörspackningarna med, det är ett vanligt fel på dom att muttrarna drar ut sig sen börjar de lacka i packningarna, det är rätt lätt att byta, har bytt de två gånger på olika bilar sista gången tog det 45 min,

Mvh Broman
av metalHJ
För framtida relevanta problem, duger det gott att köpa helt vanliga muttrar (med fördel rostfria) på vilken järnhandel som hellst och sen köpa till gänglåsning från Loctite (har jag för mig)! Fungerar som ett lim, ungefär som den blå plasten som sitter i "färdiga" muttrar från Volvo.
Användarvisningsbild
av pire
broman, du har nog rätt. Har kört 2-3 dagar nu men det låter inte bättre. Skall iväg idag och köpa en ny packning, återkommer när den är bytt.
Användarvisningsbild
av pire
Hej igen,

Det slutade med ett litet verkstads besök för min del.
Tyvärr saknade jag verktyg och plats att vara på för att få ordning på det.

Efter att har plockat ner grenrör och turbo samt downpipe så var de 3 st pinnbultar som var av och en fattades. Samt att packningsatsen mellan grenrör och block inte såg allt för frisk ut.

Nu sitter allt på plats igen med ny packningsats från downpipe till motorblock och bilen är tyst som en mus.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]