Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en volvo v40 t4 -98 som har en del fel. Det mest alarmerande är att när bilen är igång så drar den och läcker olja. Vid star så ryker den ganska kraftigt men det upphör ganska snart. Rök förekommer oxå då man gasar kraftigt, skulle kunna tänka mig att det kommer då turbon börjar jobba och gör det en lite längre tid än vanligt.

Som sagt så läcker bilen oxå olja men enbart vid körning (det blir ingen fläck på parkeringen) de ser ut att komma någonstans nedanför luftröret, har inte "öppnat upp" de än så är inte säker på varifrån det kommer.

Någon som känner igen symptonen? Ett fel eller två? Är otroligt tacksam för all sorts input innan jag ger mig ner i garaget!
av metalHJ
Om det blåryker vid start, är det nya tätningar till ventilerna som gäller m.a.o topplocksrenovering! När du stänger av bilen, droppar det ner olja och samlas på kolven som sen förbränns när du startar motorn. Likaså när du trycker på, så ökar oljetrycket och det tränger ner i förbränningsrummet.

Att det läcker utanför motorn kan vara många olika faktorer, men ett synnerligen vanligt problem är o-ringen som tätar oljereturröret till tråget från turbon. Men detta brukar även märkas där bilen stått parkerad... Du får hissa upp bilen, motortvätta och sen hålla koll på vart det blir oljefukt någonstans INNAN det hinner sprida sig över hela blocket och du inte längre kan se varifrån det kommer.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]