Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alltså, största problemet med dåliga bromsrör på x40 brukar vara bak vid tanken/bränslefiltret/hjulupphängningarna. Det är där rostangreppen brukar vara värst! Framåt bilen brukar de vara intakta, därför är det smidigare att köpa rör på lösmeter och skarva.

Sen är det upp till dig om du vill byta allt, eller jobba med lösmeter och ersätta de bitar som är skadade. Sistnämnda är lite smidigare rent arbetsmässigt och troligtvis det mest ekonomiska.
metalHJ skrev:Alltså, största problemet med dåliga bromsrör på x40 brukar vara bak vid tanken/bränslefiltret/hjulupphängningarna. Det är där rostangreppen brukar vara värst! Framåt bilen brukar de vara intakta, därför är det smidigare att köpa rör på lösmeter och skarva.

Sen är det upp till dig om du vill byta allt, eller jobba med lösmeter och ersätta de bitar som är skadade. Sistnämnda är lite smidigare rent arbetsmässigt och troligtvis det mest ekonomiska.
Problemet är ju att jag var ju inte under o kollade, men ska ska se rosten ganska tydligt då, ska man byta även på det allra minsta rostangepp

Och att skarva är det helt godkänt av bilprovningen (om det inte läcker, naturligtvis)

Kan den funka och vara godkänd http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... -bromsror/
Naturligtvis är det godkänt att skarva, du köper ju ordentliga skarvnipplar på din lokala bildelsbutik eller på biltema som du länkade till (Såg ut att vara tämligen godkänd)! Original är bromsrören skarvade på ett flertal ställen, exempelvis mot alla bromsslangar i hjulhusen. Var noga med att kona rörändarna före du skarvar bara, så du får det ordentligt tätt. Tätheten i skarven beror till stor del om det är bra konat eller inte, oavsett hur hårt du drar spännbulten...
rudarmy skrev:behövs koningsverktyg el hur gör man?
Jajemen! Koningsverktyg behövs, men ingen större utgift. Biltema har, och de flesta bildelsbutiker till humana priser... Så länge man bara meckar med sina egna bilar och inte jobbar med det dagligen, duger biltema verktyg gott och väl enligt min erfarenhet!

Kan också rekomendera en riktigt rörkap, så du får raka och snygga snitt! Sitter en rund vässad klinga på verktyget, som man spänner in mot 2 små löprullar med bromsröret mellan och sen snurrar man runt hela verktyget samtidigt som man spännar in klingan. Även detta finns med all sannolikhet på biltema för en billig peng...

Dessa verktyg har man glädje av i all framtid så länge man tänkte skruva med bilens bromssystem på egen hand :-)-)
Låter smart med koningsfria hylsor, men alla gånger jag skarvat har jag vart tvungen att kona för att få det tätt! Men tekniken går ju framåt :)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]