Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Girre
Hej!

Har en Volvo V40 2001 fas 2 med stora stereon.
Hu-605 - diskanter i instrumentbrädan - mellanregister dörrar fram - mellanregister bagageutrymmet - Active Bas Box.

Undrar nu om det går att byta ut bas elementen från den Bas boxen och ha kvar original stereon plus byta ut de andra högtalarna?
Sitter det något inbyggt slutsteg i stereon?

Vill slippa köpa ett slutsteg å dra sladdar.

Hälsingar
Girre

Tack i förhand!
av metalHJ
Har själv samma system och har inte skådat något slutsteg hittils, tror att den sk. "bas boxen" endast är passiv och drivs av huvudenheten... Och om det nu mot all förmodan skulle finnas något lär det inte vara värt att bygga vidare på! Rekomenderar dig starkt att satsa på riktiga slutsteg och en seriös kabeldragning, när du väl har det installerat kan du laborera betydligt enklare med nya högtalare och få ut den effekt som "riktiga" högtalare behöver för att få någon rättvisa.

Dessutom är risken betydligt större att du spelar sönder nya högtalare om du inte satsar på ordentliga slutsteg, då du lätt får distorsion när det inte finns mycket effekt att hämta ur originalstereon. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk, därför spelar det ingen roll hur dyra och fina högtalare du köper, din originalstereo kommer hela tiden att sinka dom.
av Girre
Tack så mycket för svaret. Då ska jag sätta mig in i ljud bygget nu. Vet du(metalHJ) var man kan få tag i en sån låda å sätta under radion när den nu blir hälften så stor.
av metalHJ
Nej, tyvärr! Håller själv på och letar och har fortfarande inte hittat det någonstans på nätet... Mitt tips är att du kontakar BRL, antingen via mail eller telefon och hör om dom kan ordna fram det. Annars finns det många mindre företag, det är bara att googla.

Har du byggt ljud tidigare? Har du några frågor längs vägen hjälper jag gärna till :)
Användarvisningsbild
av Fellow
Volvo har en monteringsram för enkel-DIN stereo så bara att gå dit, kostade 150 kr o hämtade ut min för 3 veckor sedan. Som sagt så bygg ut med ny stereo, slutsteg och högtalare. Skaffa grovt kablage till ström så du inte bränner något.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]