Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EkkaBe
Någon som har någon aning om vad det är för diameter på original fjädrarna fram på v40? Har köpt från Mekonomen och fått hjälp att montera dessa men de slår mot väggen i hjulhuset och skaver bort "färg". Kan det vara så att jag har fått fel fjädrar? Enligt mekonomen är deras 160mm. det är inte några sänkningsfjädrar.

Snälla hjälp...
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har nog bara monterat ihop den lite fel.
av EkkaBe
Men kan det verkligen vara så stor skillnad på hur det monteras ihop? Och att de som gjorde jobbet har gjort fel på båda sidor?

Jag hade ner det ena fjäderbenet och kollade lite men vad kan jag ändra på i ihopsättningen för att det skall fungera bättre? Det ligger ju rätt i den nedre hållaren iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är skillnad.
Du ska montera ihopp det lite olika beroende på om bilen har sport schassi eller ej. Men vänder man den mycke fel så kan jag tänka mig att det tar i på insidan av fjäderbenstornet.
Användarvisningsbild
av mrdan
Håller med, de har monterat fel. Jag gjorde samma sak när jag bytte från sänkta till standard, blev snett som fan! Jag fattade ingenting och rev ned och började om från början, fast då vred jag den övre delen rätt och allt fungerar. Och jag gjorde fel på båda sidor :shock:
av EkkaBe
CarMan skrev:Det är skillnad.
Du ska montera ihopp det lite olika beroende på om bilen har sport schassi eller ej. Men vänder man den mycke fel så kan jag tänka mig att det tar i på insidan av fjäderbenstornet.

Det är inget sportchassi vad jag vet, vanlig 2,0t. Kollade lite i Haynes handbok men bilderna där stämmer inte med verkligheten. Vore grymt om någon kunde försöka förklara hur det skall monteras ihop.
av richey
Ligger fjädern rätt i övre delen (gummitätningen oxå) samt att lagret inte hamnat fel?
Annars så hade jag kollat så att övre delen ligger rätt och har en hyffsad frigång inne i hjulhuset.
av EkkaBe
richey skrev:Ligger fjädern rätt i övre delen (gummitätningen oxå) samt att lagret inte hamnat fel?
Annars så hade jag kollat så att övre delen ligger rätt och har en hyffsad frigång inne i hjulhuset.
Antar att det är där problemet ligger, alltså övre delen. lagren är bytta och ser ut att ligga rätt dock så är jag inte helt hundra på hur det skall se ut men jag antar att den övre delen skall vridas åt något håll men vet inte hur den skall sitta för att fjädern inte skall ta i.
av EkkaBe
Tänkte låna hem fjäderkompressorer av en polare i veckan så får jag väl ta ner fjäderbenen igen och vrida den övre delen. Någon som vet hur den skall vridas och kan det vara något annat som ligger fel?
av N0RBERG
EkkaBe skrev:Tänkte låna hem fjäderkompressorer av en polare i veckan så får jag väl ta ner fjäderbenen igen och vrida den övre delen. Någon som vet hur den skall vridas och kan det vara något annat som ligger fel?
20 grader medsols ska de vridas på bilar med sport eller dynamic chassi.
Bild

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]