Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan någon förklara för mig vad kan det vara för fel när motor lampa lyser och felkod P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input? Måste hitta fel. Motor dör ibland. Orkar inte hålla laddet uppe!
Är den svårstartad?, Pröva att dra ut LMM kontakten och starta bilen, sen sätta in kontakten igen och starta bilen!

Annars är väl LMM sönder, pajar enklare med sportsluftsfilter sägs det. Är det något mer fel än att motorn dör och att den inte orkar hålla uppe laddet? Beter sig gasen konstigt?
Motor startar alltid utan problem. Och när motor är kall om jag drar ut kontakten till LMM så händer ingenting men när motor är varm och när kontakten dras ut så dör motor men inte alltid. Igår tog jag bort LMM och kollade den men den var ren som ny. Hade hemma WD40 rensade den och satte tillbaka men ingen skillnad märktes. Tog bort tomgångsmotor, den var ganska svart där inne. Gjorde den ren satte tillbaka men ingen skillnad heller. Märkte också när jag kör och släpper gaspedalen och trycker på den lite så reagerar inte motor med detsamma utan med fördröjning, och rycker lite känner jag men inte alltid. Svajande laddtryck. Kommer upp till 0,9 bar och sen kommer ner till 0,5 och upp till 0,7 och lite ner igen. Kan luftmassemätare orsaka det? Annars går den som en klocka typ på motorvägen.
kolla dumplocket så det är tätt å fint!
EDIT: MV?
sen har jag googlat lite ang tomgången läs hela inlägget..
Är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig...
S40:n går väldigt ojämnt på tomgång och kan dö ibland när man kommer till trafikljus...
Har bytt lambdan 2 gånger, men det hjälper inte. Har också bytt LMM utan resultat.
Har någon haft samma problem och i såfall vad var det för fel? Kan det vara fel på boxen?
Bilen är en 2,0T -98
Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.

Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m

Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.

Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.

Ps, Går bilen fett eller ? Färg på avgaserna ?
Det kan ju faktiskt vara så att bränslefiltret är igensatt, vet inte om du bytt nyligen, men det kan vara en felorsak som någon, det kan t.o.m. vara så att soppapumpen börjar att bli utsliten så att motorn inte får den soppamängd som den behöver när du gasar.

Ja bara några tips på vägen och inte så dyra och som ofta kan göra underverk och då har jag hittills inte nämnt det där som jag så ofta tjatar om........OXID i kontaktstycken :-O)

Rengör alla och det NOGA :-)-)
Köpte för en månad sen på billia nytt bränslefiltret men orkar inte byta den. Ska byta skiten och kolla om problemet försvinner. Tänkte också på att motor inte får rätt mängd bensin. Tack för tipset. :)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]