Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis satt dit nya bromsok, skivor och belägg bak. Sedan byttes all bromsvätska i systemet med den beprövade 2-pers metoden. Vid luftning av sista oket (VF) uppstod dock ett märkligt problem, pedalen började helt plötsligt ta längre ner. Är det någon som känner igen detta?

Det bör sägas att det sannolikt kom in en del luft vid vätskebytet då det gick torrt i behållaren i början när gamla vätskan skulle tryckas ut. Men efter det har en ca en halvliter passerat systemet. Motorn var avstängd under hela bytet, läste dock idag att den ska vara igång enligt Haynes, kan det göra att luft blir kvar i ABSen?

Mina hypoteser:

- Sliten huvudbromscylinder
- Luft i ABS enheten

Väldigt tacksam för svar! :)
Senast redigerad av 1 Laffe, redigerad totalt 0 gånger.
Ikväll så gjorde jag om allt och det blev likadant som sist, dvs att problem uppstår vid luftning av VF, pedalen sjunker ner ovanligt långt. Det har passerat ett par liter bromsvätska genom systemet nu. Denna gång hade jag tändningen på, det räcker väl eller måste man ha motorn igång?

Kan problemet bero på sliten huvudbromscylinder? har även hört att bromsslangar kan gå sönder invändigt och ge konstiga problem?
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]