- ons 11 maj 2011, 23:03
#528453
Hejsan
Har för hög HC halt på tomgång på min S40 1.8i, GDI motorn, årsmodell 2000.
Efter 1:a kontrollbes.
CO 0.1 (0.5) HC 260 (100)
CO 2500 0.2 (0.3) Lambda 1.00 (0.96-1.04)
Åtgärd blev då oljebyte, nytt oljefilter, 1 flaska k-sprit samt lite bensinbooster från mekonomen i
tanken.
Idag gjordes efterbesiktning :(
CO 0.0 (0.5) HC 272(100)
Efter åtgärderna verkar mitt HC värde ha blivit högre på tomgång.
Jag funderar på om jag ska lämna in bilen på Volvo Bil eller annan billigare verkstad.
Volvo Bil tar 1800 kronor för felsökning, fast då vet de inte vad de hittar eller om de
hittar ngt och någon reperation eller åtgärd ingår inte.
Mitt andra alternativ är att anlita ej märkesverkstad.
Är det någon som har haft liknande problem? Hur löste ni detta?
//Vivvi
Har för hög HC halt på tomgång på min S40 1.8i, GDI motorn, årsmodell 2000.
Efter 1:a kontrollbes.
CO 0.1 (0.5) HC 260 (100)
CO 2500 0.2 (0.3) Lambda 1.00 (0.96-1.04)
Åtgärd blev då oljebyte, nytt oljefilter, 1 flaska k-sprit samt lite bensinbooster från mekonomen i
tanken.
Idag gjordes efterbesiktning :(
CO 0.0 (0.5) HC 272(100)
Efter åtgärderna verkar mitt HC värde ha blivit högre på tomgång.
Jag funderar på om jag ska lämna in bilen på Volvo Bil eller annan billigare verkstad.
Volvo Bil tar 1800 kronor för felsökning, fast då vet de inte vad de hittar eller om de
hittar ngt och någon reperation eller åtgärd ingår inte.
Mitt andra alternativ är att anlita ej märkesverkstad.
Är det någon som har haft liknande problem? Hur löste ni detta?
//Vivvi