Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v40sudden
Hej har en v40 01:a 2,0t som låter som en diesel på tomgång. motorn låter bra när man gör en kall start men direkt när den blir varm börjar den knacka som en gammal merca diesel.
min gissning är vvt enheten men alla andra säger att den inte går sönder på turbomodellerna.
ideer???? borde vara någon annan som haft samma problem.
av v40sudden
bilen går hur bra som helst o knackar nästan uteslutande på tomgång.borde väl inte vara lagerknack då .det skulle man väl höra vid belastning.
av Dson
Jag har, om jag förstått dig och min bils motor, samma problem.
Har en V40 2.0T -00 som på tomgång knackar litet, men jag misstänker att det har något att göra med att den inte blivit servad på snart 4000 mil. Förra ägaren verkar ha missat 17.000-milaservicen (Finns inte med i boken i alla fall) och har snart gått 19.000.

Ska dock in med den på service nu på måndag/tisdag så då får vi se, om det blir någon förbättring med nya tändstift, peppar peppar.
av metalHJ
Kan det inte vara så enkelt som "vanligt" ventil tickande du hör? På en motor med några mil på nacken hörs nästan alltid ventilerna arbeta, och detta behöver inte betyda något direkt fel. Men det är ju skillnad på knacka och ticka!

Instämmer med rudarmy, enklast för oss att tipsa dig är att filma (alt. bara spela in ljudet) och sen lägga ut här!
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]