Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Något med hjulupphängningen vänster fram är lite galet, men blir fan inte klok på vad. Ljudet har blivit värre och värre, och låter som ett snabbt klonkande, ibland nästan rasslande slag-ljud. Idag fick jag för mig att ratten/styrningen kändes instabil. Vad kan detta bero på? Styrleder och länkarmar/spindelleder är nybytta på båda sidor sen i februari.

Tidigare märktes det bara av vid väldigt guppiga/ojämna vägar. Nu räcker det med att vicka på ratten under långsam körning eller köra över brunnslock och andra obetydliga ojämnheter i vägen, så låter det!
Min första tanke var just stabstaget, men kommer inte på någon bra lösning att funktionstesta dessa... Så enda sättet är väl att byta, för dom ser inget roliga ut.

Edit: Kom på så här i efterhand, stabstaget är väl inte livsviktigt för att bilen ska rulla så egentligen borde det ju räcka med att plocka dän det och se om ljudet försvinner under en försiktigt testkörning. Eller det kanske är en dum idé? Tänkte mest bara för att utesluta, innan man går lös och köper nya delar utan att vara 100% säker.
Senast redigerad av 1 metalHJ, redigerad totalt 0 gånger.
Så enda sättet är väl att byta, för dom ser inget roliga ut.
jag lossade skiten(3v sen) för att byta till sänkning, snål som jag va skulle jag promt spara mina stabstag, torx som ska hålla i den gängade delen som muttern sitter i, rost rost rost... om det sitter som f-n ta å kapa av skiten!! jag fick loss muttern genom att kapa av 2gängor med dremmel sen använda poligrip på "baksidan" mot staget hålla skruva tappa taget hålla skruva.. höll säkert på 1h för en sida...

det jag vill säga är köp nytt! kostar typ 300 el nått

mvh bengt
Är just lite rädd för att det kommer sitta utav fan! När jag skulle byta styrled fick jag kapa upp ett snitt längs leden, ända ner så jag precis touchade gängorna på styrstaget så att trycket släppte. Det satt något så kopiöst benhårt, och hade jag fortsatt dragit hade jag garenterat dragit runt fattningen på styrstaget.

Och stabstaget lär ju inte sitta lindrigare, men ska göra ett försök och se om jag får loss det utan att kapa sönder. Får jag inte loss det, köper jag nya...
styrleden sitter som fan, men det är i stort sett att köra släggan ;P

ang. styrstaget så är den en känd faktor på x40 att de rostar. Biltema har nya stag för jag tror 269 eller nått. och ja, kapa muttern med den förbannade torx bulten är ett helvette, var också tvungen ;D

JAG skulle inte köra utan stabstag.. vet inte konsekvenserna, men de sitter där GARANTERAT för en anledning. testa de genom att palla upp bilen, ta av hjulet och sätt en domkraft under skivan, pumpa upp domkraften så ser du om själva "kulleden" i stabstaget glappar ;)
Och stabstaget lär ju inte sitta lindrigare, men ska göra ett försök och se om jag får loss det utan att kapa sönder. Får jag inte loss det, köper jag nya...
De kommer sitta :(

/stagesix
btw, jag har också de problemet faktiskt :D

När bilen är kall så knakar de alt. knarrar de till typ 3 ggr vid acc från stillastående till 1 och ibland 2. även vid hastigt ryck så kan de höras. men de är inte samma knarr vid ojämnheter.

Har läst mycket om knarret och 90% säger att de är övremotorfästet som knarrar..

Ta en stor mejsel och sätt mellan motorfäste från karossen och själva motorfästet och BÄND, hörs liknande ljud har du hittat felet ;)

Uppskattar gärna om du, när du hittat felet, meddelar! :)

/stagesix igen.....
Knarrande motorfäste vet jag precis hur det låter, då jag har ett stycke sådant oljud på min S40! Avhjälpte problemet lite genom att spruta på krypsmörjfett i och kring fästet. Det är inte alls likt detta ljud som hörs på V40'in... Har inte hunnit med byte av stabstaget än, men är rätt övertygad om att det är det som är problemet. Naturligtvis meddelar jag när jag bytt och fått resultat. Tack för svar Stagesix :-)-)
stagesix skrev:JAG skulle inte köra utan stabstag.. vet inte konsekvenserna, men de sitter där GARANTERAT för en anledning. testa de genom att palla upp bilen, ta av hjulet och sätt en domkraft under skivan, pumpa upp domkraften så ser du om själva "kulleden" i stabstaget glappar
Hade ingen tanke på att direkt köra omrking med bilen permanent utan stabstag, utan syftade mer till en försiktig provrunda för att se om ljudet upphörde. Men efter alla indikationer jag fått och läst, lär jag inte lyckas få dän det gamla utan att ta sönder det och då är hela försöket lönlöst utan ett nytt stag på plats. Alltså köper jag ett nytt innan och byter direkt! Återkommer som sagt tidigare när jag har bytt staget
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]