Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvobilen
Tjena..

Behöver ett nytt säkerhetsbälte då jag fick underkänt på mitt gamla på besiktningen. Nu har jag fått tag på ett via en bilskrot i närheten och har tagit ut det gamla, men upptäcker då att de ser olika ut, den delen som verkar innehålla någon laddning. Kan man montera den iaf eller måste de vara identiska?

jag har en V40 årsmodell 2003 och bältet var nog från 2001 verkade det som..

Den undre är den som satt i min bil och den övre är den jag köpt från skrot...
Bild
Bild

Så vad säger ni som kan.. ? är det bara köra på och sätta in det eller ska jag försöka få tag på ett exakt likadant, eller kanske lämna in den till en verkstad som styr upp det hela.. men de kostar väl lite mer då såklart..

Sen läste jag på detta forum om någon plastbit som ska sitta på den nedre skurven där bältet fäster under stolen, den var trasig och ramlade av när jag lossade skruven. Har den någon betydelse och måste jag köpa ny sådan eller vad?

Mvh Volvo V40 ägare som försöker laga själv.. :)
Vad jag förstår och har hört är att Volvo inte släpper dessa delar till privatmeckare just p.g.a. laddningarna. Kanske på förekommen anledning, och då har man att åka till verkstaden med problemet. Min uppfattning är trots allt att det finns en logik i detta. Man ska nog inte snåla och ta genvägar när det gäller sådana kritiska säkerhetsdetaljer som bilbälten.
av metalHJ
Kan nog bara instämma med KajJacob. Även om man kan och har möjligheter att byta bältet själv, skulle det ändå kännas tryggast att lämna jobbet åt någon auktoriserad Volvo meck. Just för att man gärna vill att bältet ska fungera som det ska när det verkligen behövs! Jag gör i stort sett alla reparationsarbeten på mina bilar, men dessa grejer skulle jag lämna till verkstad. Jag skulle inte förlåta mig själv om sambon körde bilen, krockade och det visade sig att bältet inte fungerade som det skulle efter att jag försökt laga det.
Kan meddela att jag åkte tillbaka till skroten och frågade om de hade en likadan modell på bilbälte som jag hade i min volvo. Det hade de, även samma färg vilket gör det ännu lite bättre. Jag åkte sen till en bilverkstad för att de måste koppla in en dator till bilen och nollställa airbag-lampan som tänds när man byter bälte.. Sen raka vägen till bilprovningen och allt gick galant..

Så 700kr för bältet och 200kr för verkstaden att nollställa lampan.

Sparade iaf pengar. Allt ska nu fungera som normalt.

Tack och hej för denna gången. :)
Volvobilen skrev:Kan meddela att jag åkte tillbaka till skroten och frågade om de hade en likadan modell på bilbälte som jag hade i min volvo. Det hade de, även samma färg vilket gör det ännu lite bättre. Jag åkte sen till en bilverkstad för att de måste koppla in en dator till bilen och nollställa airbag-lampan som tänds när man byter bälte.. Sen raka vägen till bilprovningen och allt gick galant..

Så 700kr för bältet och 200kr för verkstaden att nollställa lampan.

Sparade iaf pengar. Allt ska nu fungera som normalt.

Tack och hej för denna gången. :)
Nollställa lampa? behövdes inte på min iaf.. :)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]