Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoT4
#514742
Hej! jag har kollat skit mkt på nätet och vissa säger att de är lugn om man installerar ett andra inte. Många säger att jag kommer förstöra min LMM och lambdasond? men om jag kör oljade filter e de lugnt då? vad e allt detta e de skröna lr går de att göra? + att de här med cdi box finns ju nt till v40 T4 -03-/-04- :or lr alls till v40. Och vad e skillnaden?? jag tänker givetvis ha avskärmningsplåt så ingen varmluft kommer. tacksam för allas hjälp! måste få de här spikat en gång för alla! :-)-)
av Willis
#514743
Vill du höra ljudet av laddtryckluften mer när det pyser ut när du växlar eller inte är den stora frågan, någon prestanda vinst blir det inte. :)

Filtrerar lika bra som ett vanligt filter, som original gör det inte heller. Så mer skit får du in i motorn iaf, men då snackar vi små partiklar.

Någon får gärna rätta mig :)
av VolvoT4
#514749
Willis skrev: som original gör det inte heller. Så mer skit får du in i motorn iaf, men då snackar vi små partiklar.

Det fatta jag nt? de är samma sak säger du? lr kommer de mer skit in? hör inget pys nu så lite är bättre än inget.:D
av Willis
#514756
Det ända som gynnar dig om du typ inte har typ 500hk i motorn och byggt om är bara ljudet av överskottet från laddtryck som frigörs från turbon när du växlar. Du kommer höra ett betydligt högre "pppppppyyyyyyyysssssscsccchhh" när du växlar :) :P
av VolvoT4
#514767
hah tack:D men "som original gör det inte heller. Så mer skit får du in i motorn iaf, men då snackar vi små partiklar." det.. vad mena du med de?
Användarvisningsbild
av Sveina
#514770
Det kommer mindre partikler forbi et effektluftfilter enn et std. luftfilter. De store partiklene blir stort sett filtrert uansett. Så dårligere filtrering må du regne med. Fordelen er at restriksjonen blir vesentlig mindre, slik at du ihvertfall ikke taper noe turborespons eller luftfløde der, så sant du ikke får inn mer varmluft enn tidligere. Blir ofte vesentlig mer lyd ut av turboen, noe som er tøft. Jeg bruker ofte innsatsfiltre til original luftfilterburk, funker bra. Har inte ødelagt noen MAF änn på flera år. Oljen skader kun MAF, og ikke gamle typen LuftMengdeMålere (MAF = LuftMasseMåler). Lambdasensor skal det litt til før man ødelegger med luftfilterolje, tror det er mer sannsynlig av lambda blir ødelagt av vanlig oljeforbruk i en motor. Såklart, du må jo olje opp filteret etter specs, ikke bare ha på altfor store mengder.
av Willis
#514802
VolvoT4 skrev:förlåt .. jag e skit tacksam att du tog dig tid o svara men fatta inte ens hälften av vad du skrev.
Det var la ganska onödigt? Kör http://translate.google.com/
Men som sagt, sämre filtrering, ingen prestanda vinst, men mer pys ljud blir det. That's it!
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halv&arin[…]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]