Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mustangpelle
Hej

Har en 97 V40 som gått 14.000mil
Jag har inte ägt den så länge men jag har hela tiden undrat över oljudet i framvagnen.
Det slammrar när man kör i gropar och på ojämt underlag..Typ grusväg, is/snö vägar.

Den är nyligen besiktad och fick inga anmärkningar.

Så nu funderar jag över om konstruktionen helt enkelt är slammrig redan som ny?

Eller är det något som börjar ge upp? Typ stötdämpare, bärarm, kulled eller liknande?

Bilen går helt normalt på vägen och som sagt inget upptäcktes under besiktning.

Så ni andra som äger V40 är allt normalt eller något tips var jag ska börja leta?
av klacken
Det är troligen krängningshämmaren,skall vara nya gummin där den sitter fast i framvagnen,ganska mycket jobb att byta dom har jag hört.
av Mustangpelle
Tack för tipset!

Jag kollade upp det hela i Haynes reparationsbok och det verkar vara ett jäkla jobb!
Näst högsta svårighetsgraden i deras rating!
Inte för att det hindrar mig...Har ju bytt växellådan på bilen så detta drar jag mig inte för men knappt värt besväret för lite skrammel.

Måste man verkligen demontera hela krängningshämmaren för att byta bussningar?

Har inte orkat krypa under och kolla hur det ser ut....Har någon gjort detta? Bild?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Bara fram med borren och borra ur den gamla skiten å sen köpa ett helt nytt stag när jag bytte på min bil tog det 20 min. Du ska dock ha båda de främre hjulen i luften så d hänger annars så blir det en spänning i staget vilket leder till att det blir ett helvete att få loss det å få på det nya
av Mustangpelle
Nightmare89 skrev:Bara fram med borren och borra ur den gamla skiten å sen köpa ett helt nytt stag när jag bytte på min bil tog det 20 min. Du ska dock ha båda de främre hjulen i luften så d hänger annars så blir det en spänning i staget vilket leder till att det blir ett helvete att få loss det å få på det nya
Varför ska krängningshämmaren bytas om bara gummibussningarna är dåliga?
av klacken
Det är dom bussningarna men jag har inte bytt dom så vet inte hur mycket man måste demontera,det är att slippa på skruven som håller bussningen som är problemet.En idiotisk konstruktio.
av unox
Min s40 klapprade i framvagnen så jag bytte krängningshämmarstagen då blev det tyst. Både billiga delar och enkelt arbete var det oxå.
av klacken
Det är inte samma stag som vi talar om,krängningshämmaren går från ena hjulet till det andra under bilen,dom du menar heter stabilisatorstag.
av Mustangpelle
Tack för svaren!

Bara krypa under och sätta igång!

Jotack ha märkt att V40 har en hel del idotiska och krångliga konstruktioner på andra sätt också!
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]