Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnat in bilen för 4-hjulinställning. Bilen var besiktad och enligt papper i september godkänd.

På verkstaden gjordes hjulinställning...stod helt fel efter att de förra ägarna har sänkt bilen, verkstaden upptäckte att höger styrled var glapp....och han sade då att han inte hade någon sådan hemma , men vi bokade en ny tid för byte av den samma

Skulle kosta 300(led)+ 400(arbete)....nu menar jag att jag klarar att byta styrled själv...men jag är osäker på om hjulinställning måste ske efter styrledsbyte....verkstad menade att han skulle hänga på maskinen efter att han hade bytt....jag tycker att det är mycket pengar 700 kr för ett byte som jag kan göra själv och som högst tar en halvtimme.....men klarar ju inte det om hjulinställning måste ske......funkar det inte lika bra att mäta mot den som är glapp, alltså kolla hur mycket gänga som är i skruvat och så...eller måste det absolut en ny hjulinställning ske....trots att den idag är bra....(förutom glappet i hö styrled)....hur ska man göra....denna bil ruinerar mig...skit
Ja klart att man "bör" göra en hjulinställning, men att mäta är en bra metod för att hamna ganska rätt. Så som jag alltid har resonerat när jag bytt så är det att förs mäta och sen se om ratten står lika efter bytet, vilket är en liten ledtråd om hur mycket man rubbat inställningen. Klart jag kan ha fel, men om jag får samma siffra på mm och ratten står lika som innan så har jag inte brytt mej. Jag säger inte att jag har rätt men inte att jag har fel heller och jag har inte heller märkt vare sej skillnad i hur bilen har uppfört sej eller mera däckslitage.
Jag förmodar att du då har mätt på den "glappa" styrleden som ska bytas....alltså mått mellan låsmutter och centrum på konan i leden...eller vad ?

Har du bara "ögonmätt" att ratten står som förut..?...eller vad?
rogg48 skrev:Jag förmodar att du då har mätt på den "glappa" styrleden som ska bytas....alltså mått mellan låsmutter och centrum på konan i leden...eller vad ?

Har du bara "ögonmätt" att ratten står som förut..?...eller vad?
Mätt styrleden avlastad i neutralläge utan att dra den åt något håll och ratten "med ögonmått" ungefär som den stod normalt dvs rakt fram.
nja gratis är det ju inte ...men jag förstår hur du menar.....men nu tror jag på vetten:s idé....efter att jag läst i Haynes rep.bok ang byte av styrled....de avslutar med texten i montering

"12. Kontrollera och, om det behövs, justera framhjulsinställningen enligt beskrivningen i avsnitt 29. Dra sedan åt styrledens låsmutter till angivet moment"

Sedan är väl alltid en hjulinställning bra...få se hur jag gör
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]