Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av revoid
s40 t4 -2003

hej. var o bytte tändstift i bilen under helgen bilen går som den ska den rycker inte längre till vid gaspådrag. därimot tycker jag bilen börjat ticka mer. men det kan bara vara jag som föreställer mig saker och ting.

en annan sak jag undrar över. har skrämt mig rätt så ordentligt. bilen är på tomgång. så när jag öppnar oljepåfyllnings locket så är det inte vakum. normalt skall det väll bara suga men istället verkar mer pulsera (sug blås sug blås sug blås) i rask takt 2 gånger per sec. sen så flyger upp små droppar olja genom gallret...

sätter man på locket (utan att dra fast det) så suger han fast det. lyfter man lite försiktigt på locket börjar den puslera igen. ska det vara så? var för pulserar det? vad kan felet vara?
okej eftersom ingen här kan svaret får väl jag visa vad jag lärt mig idag:

det pulserande ljudet är helt normalt eftersom cylindrarna jobbar bildas vakum samt normalt tryck i vevhuset. detta sprider sig upp till toppen. det upplevs som pulserande men är igentligen vakum samt normal tryck som växlar väldigt fort. oljan skvätter runt eftersom kamaxlarna snurrar som fan.

det man bör vara orolig över är ifall:
för mycket tryck i den pulserande ljudet. då läcker avgaser ner i vevhuset.

test: lägg locket för ifall locket är på plats fast ej fastskruvat har du mer sug än blås. = okej motor.

ifall det ryker vit/grå rök ur hålet. en liten puff precis när man öppnar är helt normalt. längre stunder av rykande tyder på vatten i oljan. = kass motor.

tackar för mig till nästa gång

*walks out
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]