Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wigh
#496371
Har letat runt men blir inte riktigt klok på de svar jag hittar så jag försöker mig på att ställa en egen fråga.

Dammasken som sitter runt urtrampningsgaffeln, alltså inte den änden som sitter i slavcylindern utan den som sitter i vevhuset (?) är sprucken och det ser ut som det skulle tränga upp olja ur den men frågan är ju om det ska vara olja under den?
Jag är som ni märker, helt novis, men man måste ju börja nån gång :)

Jag uppmärksammade problemet första gången då det luktade bränd olja inne i bilen vid körning, även utanför när jag hade stannat och genom att det fanns en liten pöl med olja under bilen då den stått en stund.

När jag nu provat att köra lite med igen "slirar" den på växlarna, dvs varvet går upp vid gaspådrag men hastigheten hinner inte med på samma sätt som den borde göra - 4000 rpm och 20 km/h på 4:an tex. Gasar jag långsamt inträffar det dock inget "slir" utan då beter sig bilen som vanligt.

Så nu är frågan om det är olja som pyser upp underifrån eller om det är en läcka som uppstått någon annanstans och att olja på så vis trängt in genom den trasiga lamellen vid urtrampningsgaffeln och ställt till det.

Bilen är en s40 med 2.0 litersmotorn utan turbo av -96 års modell.

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
#497687
kan vara så illa så packboxen vid svänghjulet har gått och då läcker det ut olja i kopplingskåpan. men på bilden ser det ut som oljan kommer från motorn . Tvätt av skulle jag rekomendera. Men slirar den på kopplingen så är kopplingen dålig eller så läcker det ut olja på den helt enkelt..Kan även vara stopp i vevhusventilationen som gör att packningen har "skjutit"
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]