Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Min S40-T4- 01 har börjat knacka vid kallstart. Har inte varit så tidigare. När den är varm hörs inget.
Nån som har nån idé om vad det kan vara?
Man befarar ju det värsta typ topplockspackning. Finns lite vitt klegg på oljestickan , men det har ju varit kallt länge och den körs oftast korta sträckor. Den har gått 14500 mil.
av juste
Hur länge knackar den?
Min knackar i ½-1 sekund när man startar den.
Den har alltid gjort så.
av bsba
Gått ca 300 mil sen oljebytet. Kvalitetsolja tror det var Duckhams nånting. Brukar byta mellan 500-1000 mil.
Tycker det låter riktigt illa ca 10 s sen avtar det antagligen för att den får smörjning kanske.
Tog ur tändstiften och kollade och det var nåt oljeklegg vid 1: an och 2:ans stift - konstigt. Stiften satt ganska löst. Satte i nya och drog med momentnyckel, men ingen skillnad på knacket.
Börjar misstänka ventilfel tycker det knackar lite även när den blir varm. Verkar det troligt?
I så fall , vad göra?
:(
av juste
När min vvt-enhet var trasig så kunde motorn knacka och skramla i upp till ½ minut innan den lät normalt igen.
Bara just när man startade den.
Den lät nästan som en diesel.
En trasig sådan kan tydligen låta lite olika.
Sök på vvt här och kolla om något verkar bekant.
Det finns en del info.
av bsba
Jag har nu läst på en massa om vvt och det kan ju vara det, men inte helt säkert.
Låter alltså på tomgång vid kallstart. Fler ideer?
Verkar halvknepigt att fixa, får nog krypa till korset och anlita en verkstad även om det bär emot. :???: Känns som om det skulle ta alldeles för lång tid att ge sig på det själv och lite riskabelt.
Hatar dessa ockrare som kallas (märkes-)verkstäder, verkar ju kunna kosta vad som helst. :evil:
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]