Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Jag har frågat förr men provar igen.....
Tycker detta låter lite som ventilerna "spökar":

Eller kan det vara löst grenrör?

Om det är ventilerna....är dom svåra att byta?
Vad kostar det hos verkstaden?
Användarvisningsbild
av Wulfen
Låter inte som grenröret, men kommer ljudet när den är varm? har du lokaliserat ljudet till ventilerna? Kan kanske vara vvt enheten?

Bästa vore nog att kontakta en verkstad och låta de kolla på den :)
av SHO
Rädd för att det är VVT...känns som det blir dyrt.
Lika bra att byta kamrem, vattenpump o drivrem i så fall.
Är det ngt man kan köra med eller skär den ihop?
Användarvisningsbild
av Wulfen
Kanske inte är det bästa att åka med, låter ju riktigt illa så skulle nog rådfråga lite med någon volvo verkstad och få det fixat.
vet inte riktigt hur illa det är att åka med en trasig vvt enhet men kan inte vara bra.
av SHO
olof102 skrev:Fanns VVT enheten verkligen på fas 1:orna? Kom inte det först på 01-?
Det vore ju verkligen intressant att få veta då 3st verkstäder har erbjudit sig att byta den + kamrem, vattenpump m.m. för mellan 7-9000kr. Sen vill jag veta var den sitter eftersom "man byter kamrem m.m. när man ändå håller på" som ngn sa. Det borde ju ur ljudhänseende låta till höger tycker man om den sitter i närheten av kamremmen. I min bil låter det till vänster om motorn s.a.s. ungf. där gasreglaget sitter. Idag upphörde också ljudet när jag stannade till hemavid efter ca 30 min körning. Mysko..

Skall byta olja o filter (ännu en gång) + ev. spridare o tändstift i helgen får vi se.
av SHO
Wulfen skrev:Kolla runt lite på forumet om Vvt enheten och hitta det här, och det låter inte alls som ditt ljud men kan ju inte utesluta nått.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=48365
Ojj...det där lät illa. Särskilt på första filmen

Vad kan det vara i min motor måntro. I går lät knappt alls även vid varm motor?
Men som sagt jag skall byta olja o filter en gång till i helgen. Det är ett konstant tjugg tjugg ljud på vänstra sidan (från förarplats sett) som sagt.
Ändrar inte frekvens vid ökade varv. Tror jag får åka ner till lokala volvoverkstaden.

En annan sak är fascinerande. Det är otroligt hur olika man prissätter jobb på verkstäderna.
Och hur förhållandevis lätt det är att pruta om man utger sig för att veta lite om motorer.
Jag har roat mig lite med att prisjämföra kamrem, drivrem, vattenpump (glykol) och s.k VVT enhetsbyte på olika verkstäder i landet. Dyrast var en verkstad i södra delarna (Blekinge) dom skulle ha 13 200kr
Billigaste jag hittat var 2st verktäder i Ö-vik och Huddinge med 5325kr respektive 5450kr.

Trodde man prissatte efter autodata (el. likvärdigt)

Fanimej oacceptabel prisskillnad.....dags att ringa PLUS redaktionen *garv*

/S
av olof102
Har forskat vidare ang. justeringen på kamaxeldreven.
Och precis som jag tidigare nämnde så kom detta först på fas 2, 01- och uppåt. Ingen s.k. VVT-enhet finns alltså på din motor.

På 96-99 sitter hydrauliska lyftare, därav hade jag börjat med att göra ett oljebyte även om jag har svårt att tro att det skulle tysta oljudet helt.

Skulle det kanske kunna vara en lyftare som är på väg att ge upp?
av juste
olof102 skrev:Har forskat vidare ang. justeringen på kamaxeldreven.
Och precis som jag tidigare nämnde så kom detta först på fas 2, 01- och uppåt. Ingen s.k. VVT-enhet finns alltså på din motor.
Jag har en -00 och jag har fått bytt min !???
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från a[…]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]