Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hejsan har varit o kollat på en volvo v40 den här bilen
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V ... ?ca=17&w=1

undrar nu om det kan vara en bra bil är helt okunning på bilar det fanns lite rost i bakskärmarna men ej mycket o lite vid höger dörr kamremmen är inte byt dom sa att den ska bytas om 1år ska man lita på det eller försöka få dom till att byta den om jag köper den vad ska man mer tänka på den är besktigad nyligen är det är bra motor? så tipsa mig gärna vad ni tycker mvh jonas
Just 2.0 tycker jag är grymt trist. Jag hade en sån i ett år innan jag bytte till en T4.
Anledningen till bytet var att den var så trött på låga varv, den orkade inte upp för backen ut från Jönköping söderut (Rv 40) på femmans växel!
2.0T har jag inte kört, men den tror jag kan vara trevlig. Efter T4:an hade jag en V70 2.4T (samma motor, fast 5:a) och den var mycket trevlig.

PS. Innan min V40 2.0 (140 hkr) hade jag en 440 Turbo (120 hkr) som upplevdes som mycket starkare.
Och jag tycker 29k var i dyraste lagret för en 97'a som gått 23k mil. Jag instämmer mot föregående talarare i tråden att turbomodellerna är väldigt trevliga bilar, och kör du rätt drar dom inte märkbart mer soppa heller.

För 1½ år sen, hittade jag min 2.0T -01 (Fas 2) för 28.000 kr på blocket, och den hade gått 24k mil med bytt kamrem. Så jag tror du kan hitta något mycket trevligare för dom pengarna!
hej igen o tack för alla råden

Har nu hittat 2 bilar som jag är intressrad av

så hjäp mig nu

den första är denna bilen

Volvo V40 - 1.8 -98 väldigt fin bil och i bra skick kan få den för 20000kr
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V ... ?ca=17&w=1

Volvo v40 T4 -98 import bil han som äger har haft den sen 2009
http://www.blocket.se/vi/31632480.htm

eller denna bil men då måste jag byta ruta och två gummibussningar till krägningshämmarstaget i framvagnen plus som han skickar med plus att jag måste koppla ur airbagen på passegaresidan för min lille kille ska sitta där så vad kan dom 3 sakern gå på?
Kan få den bilen med för 20000kr

så vad tycker ni jag ska göra mvh jonas
Tjena Jonas!

Just den första bilen känns otroligt dyr som föregående talare redan sagt, själv köpte jag en precis likadan 2.0 SE för 12000 för typ 3 månader sen, samma färg och i likvärdigt skick dock 28k mil.

Att den känns slö skulle jag väl inte vilja påstå i förhållande till att den bara har 140 hästar och väger 1500kg med lite matkassar och 2-3 pers i bilen. Det är ju ingen sportbil direkt. Körde husvagnen till vinterförvaringen (1100kg) och det gick hur bra som helst.

1.8 litersmotorn (mitsubishi GDI) skall enligt många sota igen väldigt lätt med dåliga avgasvärde som följd.

Att köpa en importerad turbobil med en del "fix" är väl som att be om trubbel, känner jag.
mikebike skrev:Just 2.0 tycker jag är grymt trist. Jag hade en sån i ett år innan jag bytte till en T4.
Anledningen till bytet var att den var så trött på låga varv, den orkade inte upp för backen ut från Jönköping söderut (Rv 40) på femmans växel!
2.0T har jag inte kört, men den tror jag kan vara trevlig. Efter T4:an hade jag en V70 2.4T (samma motor, fast 5:a) och den var mycket trevlig
Att jämföra en 200hk turbomotor med en 140hk sugmotor, blir ju som det blir.

I övrigt kan jag säga för dom småpengarna man kan hitta en hyffsat fin 13år gammal bil får man en hel del bil.
Finns ju hur många V40 som helst till salu känns det som, många ligger kvar länge på blocket (läs för dyra) innan dom säljs/plockas bort.

PS. Skulle inte betalt mycket mer än 20k för en fin fasI med tanke på prisbilden på modellen. DS

/Martin
MartinM skrev:Att jämföra en 200hk turbomotor med en 140hk sugmotor, blir ju som det blir.
Jo, men jag jämför även med en 120 hkr turbo....

MartinM skrev:Att den känns slö skulle jag väl inte vilja påstå i förhållande till att den bara har 140 hästar...
Inte att den är slö, men den behöver varv för att leverera någon effekt. På låga (normala) varv är den hopplöst svag (min i alla fall).

MartinM skrev:Körde husvagnen till vinterförvaringen (1100kg) och det gick hur bra som helst.
På vilken växel?
1.8 V40n som Emma säljer är till 99% oxå import plus att den har Fas II stötfångare fram och eftermarknads framlampor, varför kan man ju fråga sig.
mikebike skrev:
MartinM skrev:Att jämföra en 200hk turbomotor med en 140hk sugmotor, blir ju som det blir.
Jo, men jag jämför även med en 120 hkr turbo....
Jo jag såg det, du skrev även att den upplevdes som "mycket starkare", det är ju din uppfattning valde bara att inte kommentera det.

/Martin

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]