Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är ganska nybliven volvoägare och är nöjd med bilen i stort. Dock fick den tokfnatt sista jag använde den.

Låg och pressade motorväg med mycket snömodd på i ca 110 en morgon. När jag vid ett tillfälle skulle byta fil och korsa dessa j***a strängar av snömodd så flippade bilen ur totalt. Alla varningslampor på instrumentpanelen började blinka, ALLT ljus slocknade (både invändigt och utvändigt). Felet varade i ca 4sec och allt blev sedan normalt så när som på att antisladdlampan lös ända tills jag stannade och startade bilen på nytt. Kan säga att hjärtat klappade några extraslag och jag är mycket glad över att solen precis gått upp så det inte var bäcksvart ute.

Sedan samma dag när jag var på väg hem så märkte jag hur stereon varje gång jag slog på helljuset helt plötsligt slocknade och blev tyst i ca 1sec. Körde vidare och när jag vid fjärde tillfället slog på helljuset så började alla varningslampor på instrumentpanelen blinka (dock slocknade inga lysen denna gång). Dock fortsatte antisladden, airbaglampan och någon till varningslampa lysa ett tag enda tills jag svängde av landsvägen för att jag tänkte starta om bilen, då slocknade alla lampor av sig själv.

Nu har jag inte vågad kör bilen sedan dess då jag är rädd att bli stående längs vägen någonstans och TUR nog så köpte jag bilen på en bilfirma och har garanti kvar på köpet så de ska ta in den nu på onsdag och kolla vad felet kan vara. Har även nu i efterhand börjat koppla ihop en del andra händelser jag varit med om. Dessa är att jag sedan jag köpte bilen fått ett antal oförklarliga helljusblinkningar från medtrafikanterna BAKIFRÅN. Alltså som att de klagat på nått fel på min bil. Kanske att alla baklysen slocknar ibland eller något liknande?

Någon som varit med om liknande fel på sin bil? Är den en jätte dyr elektornikstyrbox som bilfirman nu får byta åt mig :wink: eller vad tror ni? En kompis till mig har en teori om att det är så enkelt som att det är batteriet som behöver bytas. Han har nämligen varit med om liknande på olika bilar vid tre tidigare tillfällen. Då var det alla gånger kasst batteri. Detta skulle absolut kunna vara en trolig förklaring då jag vet att jag har dåligt batteri i bilen. Täcker dock så klart ändå lämna in bilen och låta bilfirman lösa problemet. Om de sedan inte bytt batteri när jag får tillbaks bilen så kommer jag ändå åka och byta batteri då.
Har aldrig varit med om något liknande i min S40.
Dock vet jag inte vad det kan bero på, men eftersom du köpt bilen via firma så kan du ju vara lugn när det kommer till kostnader, bara att åka in och säga "Fixa!" :P

Men vore intressant att få veta orsaken efter att dem lagat felet om du kan uppdatera tråden efter att du fått tillbaka bilen :)
Willis skrev:Har aldrig varit med om något liknande i min S40.
Dock vet jag inte vad det kan bero på, men eftersom du köpt bilen via firma så kan du ju vara lugn när det kommer till kostnader, bara att åka in och säga "Fixa!" :P

Men vore intressant att få veta orsaken efter att dem lagat felet om du kan uppdatera tråden efter att du fått tillbaka bilen :)
Ja jag är riktigt glad att jag har garanti kvar nu. Känns som det kan bli dyrt.

Visst ska jag uppdatera tråden när jag fått reda på vad felet är.
Riki!! Komiskt jag har nyss köpt en 99:a V40T och råkat ut för exakt samma problem rätt som det är blinkar hela
instrumentpanelen som en julgran det har hänt mig tre gånger på två veckor. Ändrar jag belysningen på panelen
slutar hastighetsmätaren att fungera det enda som lyser är dom gröna blinkersmarkörerna o det är konstant sam-
tidigt , använder jag blinkersen så funkar det men allt annat dött, detta har försvunnit efter att jag stängt av motorn och väntat en liten stund MEN det känns en aning oroligt "har fått tipps om att det ev är glappkontakt ??
o gudarn ska veta var!!?? Blir intressant att få höra vad din verkstad kom fram till för fel!!!
attzse skrev:Riki!! Komiskt jag har nyss köpt en 99:a V40T och råkat ut för exakt samma problem rätt som det är blinkar hela
instrumentpanelen som en julgran det har hänt mig tre gånger på två veckor. Ändrar jag belysningen på panelen
slutar hastighetsmätaren att fungera det enda som lyser är dom gröna blinkersmarkörerna o det är konstant sam-
tidigt , använder jag blinkersen så funkar det men allt annat dött, detta har försvunnit efter att jag stängt av motorn och väntat en liten stund MEN det känns en aning oroligt "har fått tipps om att det ev är glappkontakt ??
o gudarn ska veta var!!?? Blir intressant att få höra vad din verkstad kom fram till för fel!!!
Det var så simpelt som kasst batteri. Visste batteriet var dåligt men f*n inte att en bil kunde bete sig så här pga det. Fick nu iaf ett nytt fräscht batteri betalt av bilhandlaren.

Så testa byta batteri attzse...

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]