Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonalius
Jäjä, hej på er alla glada små klassons!

Har ett problem med min bil..

Får ingen värme i kupen, och det är jättekallt att glida omkring nu ;) Liiite fesljummen luft kanske det kommer eller så inbillar jag mig bara i hopp om att få upp kroppstemperaturen lite...

Bilen är en S40 -97 med ACC eller ECC eller vad man vill kalla det.

Bilens motortemp går upp som den ska och håller sig stabilt där, så termostaten verkar det inte vara nåt fel på.. Eller?
Vrider jag på värmereglaget så går motorn som sitter på värmepaketet och alla små länkage osv som hör till rör sig.
Slangen som går in i värmepaketet från motorn är jättevarm så inget skumt där heller :S
AC:n fungerar klockrent, så kyla finns det.. dock inte riktigt det jag är ute efter i 15 minusgrader..

Vore grymt tacksam för alla tankar och funderingar!
Senast redigerad av 1 Jonalius, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Kan det vara så att ventillen som ska reglera varm och kall luft fastnat i ett läge? Har du tillgång till ett varm garage så den kan stå under en natt. Så kan du ju se fall det var något som frusit fast elelr fastnat tack vara kylan. som sagt så e det många prylar som inte funkar när det e kalt ute :roll:
av Jonalius
Skulle kunna vara nåt sånt, men har för mig att förra ägaren sa att det blev sämre och sämre värme till slut ingen alls :???:

Men jag ska absolut kika på det du nämner! Tackar för svar :)
av Jonalius
Bytte termostaten trots att man var skeptisk, nu kommer det allt lite varmluft igen, dock inte så mycket som det ska göra men det är på g :D Verkar dock vara måttligt jobbiga att lufta... Har aldrig haft några större problem med det på mina andra bilar..
av Jonalius
Fast inte riktigt hundra... :( Verkar som att vattenpumpen är dålig, svag värme på tomgång men när jag varvar upp pärlan orkar den pumpa runt vattnet och värmen kommer.. Meeen, bara att bita ihop och byta :)
Användarvisningsbild
av vetten
HeHe :lol: Det var visst någon sk. bilmek här på forumet som påstog att :-(O) Vattenpumpen behöver man knappast byta någon gång håller minst 40000mil :-(O) Jag höll inte med han ?:-/ Där fick han en känga :mrgreen:

Tänk på att du måste byta kamremmen samtidigt.
av metalHJ
Det är väl knappast ett måste att byta kamremmen samtidigt. Går alldeles utmärkt att byta bara vattenpumpen. Är det däremot nödvändigt att byta kamremmen är det naturligtvis smart att göra det i samma veva :)

Kolla först upp när din befintliga var bytt senast, vid tveksamheter om du ska byta låt ögat avgöra. Remmen ska vara fräsch och absolut INTE torr/sprucken!
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:HeHe :lol: Det var visst någon sk. bilmek här på forumet som påstog att :-(O) Vattenpumpen behöver man knappast byta någon gång håller minst 40000mil :-(O) Jag höll inte med han ?:-/ Där fick han en känga :mrgreen:

Tänk på att du måste byta kamremmen samtidigt.
Läsa är svårt...
Nu vet inte jag vilken motor trådskaparen har ! jag har bara påtalat att den inte behöver bytas i en viss motorfalmilj, för det råder extremt liten risk att den går sönder (det är inte samma sak som at den alldrig går sönder)
& jag har poenterat att dom få gånger den går sönder så är det ännu mer sälsynt att det lerer till motor ras (det är ju motor ras alla är livrädda för)

Även denna motor har tydligen klaratsig utan motorras !!! (även om vi inte vet vilkan motor denna bil har)
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]