- tor 09 dec 2010, 20:41
#474902
Hej!
Har problem med min Volvo S40 2.0 -97a.
I somras så gick avgasröret av ungefär i mitten under bilen. Det hängde dock kvar i fästena så jag kunde ändå köra hem bilen även om det lät åt helvete mycket. Svetsade ihop röret hos grannen och allt blev frid och fröjd igen.
Nu för någon vecka sedan så hände samma sak. Det gick av på samma ställe (99% säker), när jag fått hem bilen noterade jag att denna varningslampa lyste. http://img300.imageshack.us/img300/7994/dsc00407rt8.jpg
Drog över till grannen och svetsade ihop röret igen, det blev dock inte helt tätt, hörde jag när jag körde hem, och varningslampan lyste fortfarande.
Nästa dag när jag skall starta bilen är den helt död.
Försöker kabelstarta men när jag vrider på nyckeln får den spel och allt börjar blinka hysteriskt.
Skjuter på problemet och några dagar senare testar jag igen. Nu händer det ingenting när jag vrider på nyckeln. Allt är helt stendött. Får 12V när jag mäter på kablarna från min kompis bil men det går ner till 0V när jag ansluter dom till min bils anslutningskablar (kopplat bort mitt eget batteri).
Precis som om det vore kortslutning någonstans tänker jag. Men fattar inte hur det kan ha blivit det när den stått stilla?
Det fungerade som sagt efter svetsningen och jag svetsade med gassvets, alltså INGEN el inblandat.
Någon som har någon idé eller känner igen bekymret? Varningslampan är förmodligen en lambdasond som känner av att avgassystemet inte är tätt, eller vad tror ni där?
Tack på förhand!
Har problem med min Volvo S40 2.0 -97a.
I somras så gick avgasröret av ungefär i mitten under bilen. Det hängde dock kvar i fästena så jag kunde ändå köra hem bilen även om det lät åt helvete mycket. Svetsade ihop röret hos grannen och allt blev frid och fröjd igen.
Nu för någon vecka sedan så hände samma sak. Det gick av på samma ställe (99% säker), när jag fått hem bilen noterade jag att denna varningslampa lyste. http://img300.imageshack.us/img300/7994/dsc00407rt8.jpg
Drog över till grannen och svetsade ihop röret igen, det blev dock inte helt tätt, hörde jag när jag körde hem, och varningslampan lyste fortfarande.
Nästa dag när jag skall starta bilen är den helt död.
Försöker kabelstarta men när jag vrider på nyckeln får den spel och allt börjar blinka hysteriskt.
Skjuter på problemet och några dagar senare testar jag igen. Nu händer det ingenting när jag vrider på nyckeln. Allt är helt stendött. Får 12V när jag mäter på kablarna från min kompis bil men det går ner till 0V när jag ansluter dom till min bils anslutningskablar (kopplat bort mitt eget batteri).
Precis som om det vore kortslutning någonstans tänker jag. Men fattar inte hur det kan ha blivit det när den stått stilla?
Det fungerade som sagt efter svetsningen och jag svetsade med gassvets, alltså INGEN el inblandat.
Någon som har någon idé eller känner igen bekymret? Varningslampan är förmodligen en lambdasond som känner av att avgassystemet inte är tätt, eller vad tror ni där?
Tack på förhand!