Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Upptäckte idag när jag startade bilen, att det inte gick att varva motorn mer än till 2-2,500 varv vid kall motor... Behövde ha lite kraft för att komma ur snödrivorna, annars brukar jag aldrig belasta motorn vid kallstart. Var cirka 5-7 minusgrader ute!

Så fort motorn fått gå runt lite och blivit ljummen kunde jag varva som normalt igen. Min enkla fråga: är detta något inbyggt elektroniskt skydd för motorn vid kallstart, eller kännetecknar det något fel i motorn?

Har som tidigare nämnt i forumet haft problem med MIL lampan, som tänds till och från och sätter felkoden "System för magert (Bank 1)". Efter lite tid och körning har jag upptäckt att lampan tycks tändas när det är lite soppa i tanken, men när jag tankar upp fullt igen och kör 5-10 mil så slocknar den sen därefter. Men kan alltså återigen tändas när det återstår runt en 10-15 liter i tanken. Detta är bara något jag observerat, och undrar om ni andra har några idéer på tänkbara problem som gör att felkoden sätts? Det bör ju bara vara en intermittent felkod eftersom den slocknar igen.
Kan väl vara bränslefiltret som tjoffsar igen, är ju inte så svårt att byta och ej dyrt heller för den delen. Annars skulle jag satsa mina slantar på att någon av soppapumparna börjar bli dåliga. (finns väl 2 om jag inte missminner mig) En framledande och den vanliga.
Bränslefiltret ska bytas, ska vilken dag som hellst lägga in beställning på ett nytt! För även jag själv har misstänkt att filtret kan vara en möjlig orsak... Och då jag inte vet riktigt när det byttes senast, och jag bara ägt bilen i ett år så byter jag i vilket fall som hellst.

Idag tändes MIL lampan igen, och jag har över halv tank kvar så jag utesluter att det hänger ihop med bränslemängden i tanken. Får hoppas att filtret kan vara boven i detta lilla kryptiska problem, då bilen rent maskinellt går precis som den ska!
Och efter idag går bilen precis som om turbon skulle lagt av helt, även när bilen är varmkörd. Finns inget krut över 3000 varv, men jag vill inbilla mig att jag hör turbon arbeta så jag tror inte problemet sitter där. Med all förhoppning beror problemet på igensatt bränslefilter.

Återkommer efter bytet!
masse1001 skrev:Hej
Jag har en s40 2.0t som beter sig precis likadant.
Just nu går den inte att starta alls. Men om den får "tina upp" går den som vanligt.
Har oxå fått tipset om bränslepumpen. Men vore kul att få det bekräftat av nån.
kolla om det är isplugg i slangen till intercoolern.

Öppna huven och kör startmotorn medans någon tittar ifall slangen från intercoolern drar ihop sig
masse1001 skrev:Hej
Jag har en s40 2.0t som beter sig precis likadant.
Just nu går den inte att starta alls. Men om den får "tina upp" går den som vanligt.
Har oxå fått tipset om bränslepumpen. Men vore kul att få det bekräftat av nån.
Jag vet i fan alltså, jag tvivlar på att det skulle vara din bränslepump! Vad det gäller pumpen så tror jag lite efter principen, antingen går den eller inte. Hör du ett tydligt surrande från tanken när du vrider nyckeln till läge 2? pumpen arbetar då i några sekunder för att bygga upp bränsletryck inför start. Pumpen på x40 hörs tydligt om du lyssnar åt bränsletankens håll.
På min förra 850Turbo så hade jag samma fel med att den gick som en påse skit när det var kallt.
På 850 så vet jag att det går att borra upp det lilla dräneringshålet på ic och sätta en nippel där.
Så att maqn slipper detta problem,men hur det ser ut på våra är ju en annan femma.
Nu var i alla fall bränslefiltret bytt, och oavsett om det avhjälper problemet eller inte var det med all säkerhet nödvändigt då bilen nu gått 27100 mil. Alltså skulle filtret ha bytts vid 24, men som jag av någon anledning missade då trots att jag raggade tag i serviceprotokoll för att kolla vad som bör göras :roll:

Än så länge går bilen precis som den ska, hade den inne i verkstan hela kvällen igår så den blev fullständigt tinad. Nu får han stå ute i kylan igen, så får jag se om problemet återkommer eller om det är löst. MIL lampan lyser fortfarande, misstänker att det är en permanent felkod som satts så jag måste nog släcka den manuellt.

Det här med en ispropp i slangen till IC'n låter ju å andra sidan rätt rimligt, så om mitt problem återkommer är det nästa grej jag ska kolla! Skitbra att du nämnde det :-)-)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]